Tampereen Vesi Oy lähti uudistamaan laskun elinkaaren hallintaa – tavoitteena oli sujuvampi prosessi ja laskun maksamista koskeva asiointi asiakkaille.
Aiemmin laskun lähettämisestä laskun maksamiseen koskevia vaiheita hoidettiin useiden eri yhteistyökumppaneiden kanssa, mikä teki kokonaisuudesta monimutkaisen ja pirstaleisen. Tampereen Veden tarpeisiin vastasi Ropon tarjoama Ropo One™ Embed -täysreskontrapalvelu, minkä myötä kaikki laskun elinkaaren vaiheet – laskujen välitys, myyntireskontra, muistutukset, perintä sekä maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu – hoituvat yhden toimijan kautta.
Tampereen Veden talous- ja hallintopäällikkö Sanna Liljarannan mukaan yhden kumppanin malli on virtaviivaistanut laskun elinkaariprosessia, vähentänyt manuaalista työtä ja luonut selkeän kokonaisuuden, jossa vastuut on tarkasti määritelty. Myös seurattavuus on parantunut ja esimerkiksi tilanne lähtevistä laskuista ja reskontrasta on helposti saatavilla.
”Ropon kumppanuuden myötä laskutusprosessimme on nyt hallittu, läpinäkyvä ja asiakaslähtöinen”, hän kertoo.

Asiakaskokemus keskiössä
Tampereen Vesi vastaa noin 250 000 ihmisen päivittäisestä vesihuollosta Tampereella ja Pirkkalassa. Yhtiö lähettää vuosittain noin 110 000 laskua.
Asiointi on asiakkaiden näkökulmasta selkeytynyt huomattavasti, sillä maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu on keskitetty Ropolle. Ropo tarjoaa sekä henkilökohtaista neuvontaa että monipuoliset itsepalvelukanavat.
”Nyt asiakkaat tietävät heti, mihin olla yhteydessä. Myös meidän asiakaspalvelutiimillemme kokonaisuus on paljon selkeämpi,” Tampereen Veden palveluasiantuntija Minna Kielinen kertoo.
Reaaliaikainen tilannekuva

Ropon kattavat raportointipalvelut tuovat läpinäkyvyyttä ja hallittavuutta koko laskutusprosessiin. Kaikki laskun elinkaaren vaiheet ovat nähtävissä Ropon palvelussa, joten tiedot ovat aina ajan tasalla ja helposti saatavilla sekä johdolle että operatiiviselle tiimille.
”Meillä on nyt parempi näkyvyys laskun elinkaaren kaikkiin vaiheisiin, ja raportointi on selvästi kehittynyt”, Liljaranta sanoo.
Reaaliaikainen raportointi antaa selkeän näkymän laskujen tilaan, maksuihin ja avoimiin saataviin. Se mahdollistaa nopean reagoinnin mahdollisiin poikkeamiin ja auttaa ennakoimaan tulevaa. Raportit selkeillä graafeilla ja KPI-mittareilla helpottavat kokonaisuuden hahmottamista, vähentävät manuaalista työtä ja vapauttavat resursseja muihin tehtäviin.
Ratkaisukeskeistä kumppanuutta
Ropon laskutusratkaisu on suunniteltu yrityksille, jotka haluavat tehostaa laskutusprosessejaan, hyödyntää automaatiota ja saada paremman näkyvyyden koko laskutus- ja maksuliikenteen hallintaan. Joustava palvelu mukautuu eri toimialojen tarpeisiin ja skaalautuu yrityksen kasvun mukana.
”Ropolla on syvällistä osaamista vesiyhtiöiden laskutus- ja saatavienhallintaprosesseista, ja yhdessä vahvan teknologiaosaamisemme kanssa se on mahdollistanut Tampereen Vedelle toimivan kokonaisratkaisun, joka vastaa arjen käytännön tarpeisiin ja tukee talouden hallinnan kehittämistä”, sanoo Ropon Key Account Manager Jukka Leinonen.
Kielisen ja Liljarannan mukaan yhteistyö Ropon kanssa on ollut alusta alkaen sujuvaa ja ratkaisukeskeistä.
”Tilanteeseen kuin tilanteeseen löytyy ehdotuksia ja kehitysideoita,” Kielinen kuvaa.
Kehitysmyönteinen ote näkyy arjessa: prosesseja on hiottu yhdessä, ja tuloksena on selkeä ja toimiva kokonaisuus.
”Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Ropon kanssa – se on tuonut selkeyttä sekä sisäisiin prosesseihin että asiakaspalveluun”, Liljaranta summaa.
Tampereen Veden lisäksi Ropon asiakkaita vesitoimialalla ovat mm. Lahti Aqua, Hämeenlinnan Seudun Vesi (HS-Vesi), Kymen Vesi, Kouvolan Vesi ja Turun Vesihuolto.

Tampereen Vesi Oy tuottaa korkealaatuisia vesihuoltopalveluja Tampereella ja Pirkkalassa. Toiminta kattaa veden hankinnan ja käsittelyn, vesijohto- ja viemäriverkostot sekä jäteveden puhdistuksen. Yhtiö on osa Tampereen kaupunkikonsernia ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita. Liikevaihto on 74 miljoonaa euroa, ja vuoden 2024 lopussa meillä työskenteli 173 vesihuoltoalan ammattilaista. tampereenvesi.fi.
Ropo on pohjoismainen markkinajohtaja ja edelläkävijä laskutusteknologiassa. Yhtenäistämme ja virtaviivaistamme kaikki laskutusprosessit alusta loppuun tarjoten saumattomat prosessit, paremman asiakaskokemuksen sekä täyden näkyvyyden talouden hallintaan. Palvelumme keskiössä on omaan teknologiaan perustuva alusta ja ainutlaatuinen palvelu, johon luottaa yli 11 000 yritystä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. ropo.fi.
Lisätietoja:
Visionamme on liiketoiminnan parempi flow. Lue lisää meistä ja palveluistamme.
Lue lisää:
Asiakastarina
Tampereen Vesi uudisti laskun elinkaaren hallinnan – yksi kumppani, selkeä prosessi
Lue lisää
Elämää Ropolla
Culture and Talent Highlight: Muotiblogista koodin maailmaan
Lue lisää
Asiakaspalvelu
Maksumuistutukset Varhan asiakkaille – mitä sinun tulee tietää?
Lue lisää
Näkökulmia & trendejä
Kirjaudu sisään
Kirjaudu sisään