Jatka sisältöön

Ukrainan sodan vaikutukset Ropon palveluihin

Ukrainan sotatilanne voi aiheuttaa huolta ja monenlaisia kysymyksiä, joista osa koskettaa myös Ropon toimintaa. Huomioimme vallitsevan tilanteen ja olemme koostaneet alle vastauksia kysymyksiin, jotka voivat askarruttaa poikkeustilanteessa.

Seuraamme tilannetta tiiviisti ja päivitämme lisämateriaalia tarpeen mukaan Usein kysytyt kysymykset -sivullemme, josta löytyy Ukrainan tilannetta koskeva QA-osio.


QA

Vaikuttaako tilanne Ropon palveluihin?

Jatkamme Ropolla asiakkaidemme palvelemista normaalisti ja huomioimme vallitsevan tilanteen.

Sotatilanteesta ja siitä aiheutuneista pakotteista johtuen kirjeliikenne on toistaiseksi keskeytynyt Venäjälle ja Valko-Venäjälle perustuen Maailman postiliiton (UPU) sopimusten mukaisiin poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Sotatilanteesta johtuen postin kulku Ukrainaan on huomattavasti normaalia hitaampaa, sillä jakelijat joutuvat käyttämään poikkeusreittejä. Maan sisäisessä jakelussa on myös paljon epävarmuutta. Seuraamme tilannetta yhteistyössä jakelukumppaneidemme kanssa ja suosittelemme käyttämään digitaalisia jakelukanavia mahdollisuuksien mukaan. Lue lisää »

Vaikuttavatko Venäjälle asetetut pakotteet toimintaamme?

Otamme toiminnassamme aina huomioon kansainväliset pakotteet kulloinkin voimassa olevan tilanteen mukaan. Varmistamme, ettemme välitä maksuja pakotteiden piirissä olevilta tahoilta, kuten pakotelistalla olevilta pankeilta tai yksityishenkilöiltä, tai tällaisille pakotteiden piirissä oleville tahoille. Pakotelistojen noudattaminen on meille normaalikäytäntö jo Ukrainan sotaa edeltävältä ajalta.

Miten Ropo palvelee venäläisiä asiakkaita?

Ropolla ei ole venäläisiä asiakkaita, mutta asiakkaillamme on venäläisiä loppuasiakkaita. Tilanne ei ole näkynyt merkittävästi yhteydenotoissa, mutta seuraamme tilannetta ja palvelemme myös näitä loppuasiakkaita mahdollisimman hyvin pakotteet ja velvollisuutemme huomioiden. Ropo ottaa maksut vastaan ruplien sijaan euroissa.

Toimintaohjeita Venäjä-pakotteista johtuviin maksuongelmiin

Venäjään kohdistuvat pakotteet ovat hidastaneet tai estäneet maksuliikennettä ja voivat siten vaikeuttaa myös laskujen maksamista venäläisten pankkien kautta. Ensisijaisesti suosittelemme hyödyntämään vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten pakotelistan ulkopuolella olevan pankin käyttämistä.

Jos tämä ei ole mahdollisia ja maksamiseen tarvitaan joustoa, suosittelemme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme ja kertomaan tilanteesta – useimmissa tapauksissa on mahdollista sopia esimerkiksi eräpäivän siirrosta. Oikeat yhteystiedot löytyvät laskulta.

Ropo Online -verkkopalvelumme kautta voi myös itse tarkistaa, onko eräpäivää mahdollista siirtää: ropo-online.fi.