Jatka sisältöön

Mitä tehdä, jos maksu viivästyy tai tarvitset joustoa maksamiseen

Sähkön, polttoaineen ja muiden päivittäisten menojen hintojen nousu sekä korkojen kasvu ovat vaikuttaneet monien talouteen. Tunnollisestikin maksuasiansa hoitava kuluttaja tai yritys voi näinä aikoina tarvita joustoa maksamiseen. Yllättävän menoerän tai haasteellisen taloustilanteen kanssa ei tarvitse jäädä yksin – Ropon asiakaspalvelu auttaa ammattitaidolla kaikissa maksuaikaan ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä asioissa.

Usein maksamiseen voidaan sopia joustoa siirtämällä eräpäivää tai jakamalla lasku useampaan erään. Tärkeintä on aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Mitä aikaisemmassa vaiheessa maksujärjestelyjä päästään tekemään, sen parempi.

Huomioimme maksujärjestelyiden suunnittelussa asiakkaan maksukyvyn ja taloustilanteen kokonaisuutena velkoineen ja erääntyvine laskuineen. Pyrimme aina löytämään tilanteeseen parhaiten sopivan ratkaisun, joka ei lisää ylivelkaantumisen riskiä, mutta mahdollistaa laskujen maksamisen.

Maksuasiat hoituvat kätevästi ympäri vuorokauden

Ropo hoitaa asiakasyritystensä laskutuksen kokonaisuutena, johon kuuluu maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu joko heti ensimmäisestä laskusta lähtien tai muistutus- ja perintävaiheessa palvelukokonaisuudesta riippuen. Asiakaspalvelun oikeat yhteystiedot löytyvät aina laskusta, maksumuistutuksesta tai perintäkirjeestä. Asioinnin nopeuttamiseksi on hyvä varata kirjeellä näkyvä asianumero jo valmiiksi esille.

Asiakaspalvelijamme ovat tavoitettavissa puhelimitse ja Ropo Onlinen chatissa arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 10–15. Aukioloaikojen ulkopuolella Ropo Onlinessa voi hoitaa maksuasioita itsenäisesti 24/7 virtuaalisen apurimme Ropobotin avustuksella. Onlineen kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa ropo-online.fi.

Ropo Onlinessa voi tarkistaa laskun tilanteen ja maksaa laskun, siirtää eräpäivää, tehdä maksusuunnitelman, ilmoittaa tilinumeron liikamaksun palautusta varten tai valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolesta.

Sähkön hinnan nousu on lisännyt maksuneuvonnan tarvetta

Kasvaneisiin sähkölaskuihin liittyy parhaillaan paljon kysymyksiä, mikä on odotettavasti lisännyt yhteydenottoja myös Ropon asiakaspalveluun ja voi ajoittain näkyä tavallista pidempinä jonotusaikoina.

Suosituimmat ajat asioiden hoitamiseen ovat arkisin puolenpäivän aikaan lounastuntien yhteydessä ja iltapäivällä toimistoajan päättyessä. Jos mahdollista, suosittelemme ottamaan yhteyttä näiden aikojen ulkopuolella tai asioimaan Ropo Onlinessa, jossa maksuasiat hoituvat aina nopeimmin.

Jos asia koskee sähkösopimusta tai sähkön hintaa, tulee niissä aina kääntyä oman sähköyhtiön puoleen. Ropon asiakaspalvelu auttaa laskun maksamiseen ja maksujärjestelyihin liittyvissä asioissa. Jos Ropon tarjoamat maksujärjestelyt eivät riitä, ohjaamme asiakkaan aina tarvittaessa eteenpäin esimerkiksi velkaneuvonnan piiriin – maksutonta ja luottamuksellista neuvontaa saa mm. Oikeusaputoimiston Talous- ja velkaneuvonnasta sekä Takuusäätiön Velkalinjalta.

Helpottaaksemme sähkölaskuun liittyvien asioiden hoitamista, olemme lisänneet asiakaspalvelusivuillemme Sähkölaskuihin liittyvät maksuasiat -osion, josta löytyy mm. ohjeita yhteydenottamiseen ja vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Lisätietoja: ropocapital.fi/asiakaspalvelu | Hoida maksusasiasi verkossa: ropo-online.fi


3 vinkkiä maksuasioiden järjestelyyn:

  • Ennen laskun erääntymistä tehtävistä maksujärjestelyistä ei veloiteta lisäkuluja.
    Kannattaa hakea joustoa heti, kun oma taloustilanne sitä vaatii. Huomioi kuitenkin maksukykysi kokonaisuutena: auttaako eräpäivän siirto tai pystytkö maksamaan eriin jaetun laskun lisäksi myös muut tulossa olevat laskut.
  • Voit hoitaa maksuasioita myös itsepalveluna verkossa;
    Ropo Online -verkkopalvelu on hyvä ratkaisu erityisesti, kun tiedät, että eräpäivän siirto tai laskun pariin osaan jakaminen riittää taloutesi tasapainottamiseen. Laajempien maksusuunnitelmien osalta saat apua myös Ropo Onlinen chatissa.
  • Älä jää yksin – ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä laskulta löytyvin tiedoin.
    Ropon asiakasneuvojat auttavat tilanteeseesi parhaiten sopivan ratkaisun löytämisessä maksukykysi ja kokonaisvelkatilanteesi huomioiden. Aina lisäjoustoa ei voida antaa, koska se kasvattaa ylivelkaantumisen riskiä. Tällaisessakaan tilanteessa et jää yksin, vaan voit kääntyä esimerkiksi valtion maksuttoman talous- ja velkaneuvonnan puoleen.