Hämeenlinnan Seudun Vesi (HS-Vesi) on laajentanut yhteistyötään Ropo Capitalin kanssa ottamalla käyttöön laskun elinkaaripalvelun. Ropo vastaa vesiyhtiön laskujen välityksen lisäksi nyt myös saatavien hallinnan kokonaisuudesta ja maksuneuvonnasta.
HS-Veden talouspäällikkö Laura Haavisto kertoo, että yhteistyön laajentamisen taustalla oli yhtiön tarve virtaviivaistaa laskutusprosesseja ja modernisoida työkaluja. Aiemmin laskutuksen eri vaiheet hoidettiin usean eri liittymän kautta, mikä koettiin hankalaksi ja tehottomaksi. Ropon yhden palveluntarjoajan malli tarjosi tilanteeseen selkeän ratkaisun.
– Ropon palvelussa laskun elinkaaren hallinta tapahtuu kokonaisuudessaan Ropo 24 -järjestelmässä, jossa automaatio huolehtii maksuvalvonnan etenemisestä sovittujen käytäntöjen mukaisesti ilman manuaalista työtä. Laskut luodaan HS-Veden omassa järjestelmässä, josta tieto siirtyy valmiin rajapinnan kautta Ropo 24:ään, Haavisto kertoo.
Digitalisoituun laskutusprosessiin siirtyminen on järkeistänyt vesiyhtiön työtehtäviä ja vapauttanut resursseja laskutuksen rutiineista muihin tehtäviin. Resurssisäästöjen lisäksi automatisoitu maksuvalvonta on tehostanut saatavien kotiutumista ja nopeuttanut kassankiertoa. Palvelun myötä HS-Vesi on saanut käyttöönsä myös kattavat raportointityökalut.
– Ropo 24 -palvelussa laskutuksen luvut ja statistiikka ovat nähtävillä reaaliaikaisesti. Aiemmin tällaista mahdollisuutta ei ole ollut, vaan tarvittavat raportit koottiin itse Excelissä. Nyt laskutuksen kokonaiskuva on nähtävillä heti palvelun etusivulla ja voimme helposti hyödyntää laskutuksesta saatavaa dataa toimintamme kehittämisessä, Haavisto kuvailee.
Maksuneuvontaa entistä kattavammin
Kolmen kunnan omistaman HS-Veden toimialueella on yli 90 000 asukasta ja vuosittain laskuja lähetetään yli 80 000. Ropon kumppanuuden myötä HS-Veden maksuneuvonnan aukioloajat ovat pidentyneet ja palvelukanavat laajentuneet.
– Laskun elinkaaripalveluun sisältyy maksuneuvonta, jossa Ropo hoitaa laskun maksamiseen liittyvät yhteydenotot aina ennakoivasta maksusuunnittelusta perintävaiheen maksujärjestelyiden tekemiseen. Asiakasyrityksen hoidettavaksi jää ainoastaan laskun sisältöön liittyvä asiakaspalvelu, jossa sillä on myös vahvin osaaminen, Ropo Capitalin asiakkuusjohtaja Henry Pärssinen kertoo.
Ropo palvelee HS-Veden asiakkaita maksamiseen liittyvissä asioissa henkilökohtaisesti puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa Ropo Onlinen chatin kautta. Ropo Online -verkkopalvelussa maksuasioita voi hoitaa myös itsenäisesti 24/7.
Vesitoimialan vahva kumppani
HS-Veden ja Ropon yhteistyön laajentuminen vahvistaa entisestään Ropon asemaa energia- ja vesitoimialan merkittävänä kumppanina. HS-Veden päätös valita Ropo laskutuksen uudistamisen kumppaniksi pohjautui etenkin Ropon vahvaan näyttöön vesilaitoksille toteutetuista ratkaisuista, mutta myös aiempaan yhteistyöhön.
– Oli luontevaa laajentaa yhteistyötä tutun kumppanin kanssa, joka on hoitanut hommat aina sovitulla tavalla. Ropo tarjosi meille toimivan ratkaisun, jossa toimialalle tyypilliset ominaispiirteet, kuten toimitusehdot ja lainsäädäntö, on valmiiksi rakennettu järjestelmään. Valmiin toimintamallin ansiosta myös palvelun käyttöönotto sujui vaivattomasti ja Ropon asiantuntemus vastaavien ratkaisujen toteuttajana korostui, Haavisto summaa.
Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy eli HS-Vesi on Hämeenlinnan, Hattulan ja Akaan omistama vuonna 2001 perustettu, asiakkaitaan ympärivuorokautisesti palveleva vesihuoltoyhtiö. Yhtiö huolehtii toiminta-alueellaan hyvänlaatuisen veden hankinnasta ja jakelusta sekä jätevesien tehokkaasta poisjohtamisesta ja puhdistamisesta. www.hsvesi.fi.
Ropo Capital on johtava laskun elinkaari- ja rahoituspalveluiden tarjoaja Suomessa. Kilpailemme markkinoilla teknologisena edelläkävijänä – toimintamallimme pohjautuu digitalisaation etuihin ja vahvaan automaatioon. Työllistämme noin 260 talouden ammattilaista ja kuukausittain yli 10 000 suomalaisyritystä luottaa palveluihimme. Joka 6. lasku Suomessa lähetetään meidän kauttamme. www.ropocapital.fi.
Lisätietoja:
Lisää henkilökunnan jäsen