Kun sähköverkkoyhtiö Caruna kilpailutti laskutuksen ja saatavien hallinnan palvelut, tavoitteena oli löytää kokonaisvaltainen ja nykyaikainen ratkaisu, joka tukee myös liiketoiminnan kehittämistä. Valinta kohdistui Ropoon, jonka yhden palveluntarjoajan malli vastasi tarpeisiin ja on osoittautunut käytännössä erittäin tehokkaaksi.
Carunan laskutuksen ja saatavien hallinnan kokonaisuus siirtyi Ropon hoidettavaksi syyskuussa 2022. Ropon ratkaisu kattaa laskujen välityksen, muistutus- ja perintäpalvelut, maksamiseen liittyvän asiakaspalvelun sekä kattavan raportointi- ja analytiikkatyökalun, jonka avulla laskutuksesta ja maksamisesta saatavaa dataa voidaan helposti seurata. Kaikki palvelut toimivat yhdellä teknologia-alustalla, mikä vähentää siiloutumista ja mahdollistaa kokonaisvaltaisen näkymän laskutuksen eri vaiheisiin.
Caruna vastaa noin viidenneksestä Suomen sähkönjakelusta ja toimittaa sähköä 740 000 asiakkaalle eri puolilla maata. Vuosittain yhtiö lähettää noin kolme miljoonaa laskua. Palvelun kilpailutuksessa korostui erityisesti Ropon asiantuntijuus sekä palvelun skaalautuvuus – kyky vastata energiatoimialan erityisvaatimuksiin ja hallita suuria laskutusvolyymeja.
– Ropon vahva kokemus energiatoimialalta loi luottamusta heti alussa. Lisäksi yhden palveluntarjoajan malli laskutuksessa ja saatavien hallinnassa oli meille täysin uusi tapa toimia, ja osoittautui nopeasti erittäin toimivaksi ratkaisuksi, kertoo Carunan asiakkuuspäällikkö Sanna Turunen.

Ropo One™ – yksi alusta laskun elinkaaren hallintaan
Ropon laskutusratkaisun ytimessä on Ropon itse kehittämä teknologia-alusta, Ropo One™, joka yhdistää Carunan laskutukseen liittyvät prosessit saumattomaksi kokonaisuudeksi, kertoo Ropon Key Account Manager Ella Tuovinen.
Kun Caruna on muodostanut laskut omassa järjestelmässään, ne siirtyvät rajapinnan kautta Ropo Oneen™ ja etenevät automaattisesti läpi eri käsittelyvaiheiden – laskujen välityksestä maksuvalvontaan ja tarvittaessa maksamiseen liittyviin huomautustoimenpiteisiin.
– Automaattinen prosessi vähentää manuaalista työtä, nopeuttaa kassavirtaa ja varmistaa, että kaikki lakisääteiset vaatimukset täyttyvät, Tuovinen summaa.
Ketterää kehittämistä asiakaslähtöisesti
Ropon palvelumalli on tuonut Carunalle merkittäviä hyötyjä niin operatiivisella tasolla kuin strategisesti. Yhteistyö on lisännyt laskutusprosessien läpinäkyvyyttä, ja eri vaiheita voidaan nyt seurata tarkemmin, mikä on parantanut prosessien hallittavuutta ja mahdollistanut nopean reagoinnin jo varhaisessa vaiheessa.
Turusen mukaan myös Ropon vahva asiakaslähtöisyys sekä ketterä ja ratkaisukeskeinen toimintatapa ovat tukeneet palvelun jatkuvaa kehittämistä ja luoneet vahvan perustan pitkäjänteiselle yhteistyölle.
– On ollut ilo tehdä yhteistyötä Ropon kanssa. He kuuntelevat aidosti asiakasta ja tuovat aktiivisesti esiin ideoita ja ehdotuksia, jotka auttavat viemään asioita eteenpäin – ei vain lyhyellä aikavälillä, vaan myös pidemmällä tähtäimellä.
Yksi konkreettinen kehitysaskel on ollut sähköisten laskujen osuuden kasvattaminen. Ropo on edistänyt sähköistymistä tarjoamalla käytännön ratkaisuja, jotka ovat lisänneet digitaalisten kanavien käyttöä.
– Yhteistyön alkaessa laskujemme sähköisyysaste oli 63 prosenttia, ja nyt se on noussut jo 71 prosenttiin. Tämä muutos on tehostanut toimintaa ja sujuvoittanut asiakaspolkua, kun yhä useampi laskutuksen ja maksamisen vaihe hoituu digitaalisesti, Turunen kertoo.

Ropo OneView™ tehostaa talouden hallintaa
Ropon palvelukokonaisuuteen kuuluu myös Ropo OneView™ -analytiikkatyökalu, joka toimii Ropo One™ -palvelussa. Työkalu tarjoaa Carunalle selkeän näkymän koko laskun elinkaareen. Yhdellä silmäyksellä voi helposti saada reaaliaikaisen yleiskuvan ja tunnistaa poikkeamat, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin.
– Ropo OneView™ on meille erittäin toimiva työkalu. Sen avulla havaitsemme helposti muutokset maksukäyttäytymisessä ja voimme ennakoida esimerkiksi maksuviiveitä tai taloudellisia riskejä, Turunen sanoo.
Caruna seuraa palvelun avulla myös maksamiseen liittyvän asiakaspalvelun laatua ja käsittelymääriä, ja on tuloksiin erittäin tyytyväinen.
– Palvelun kautta on vaivatonta varmistaa, että Ropon asiakaspalvelu toimii sujuvasti ja vastaa asiakkaidemme arjen tarpeisiin, Turunen jatkaa.
Yhteinen kehitystyö jatkuu – tavoitteena on entistä sujuvampi palvelukokemus Carunan asiakkaille koko laskutusprosessin ajan.
Carunan lisäksi Ropon asiakkaita energiatoimialalla ovat mm. Elenia, Lumme Energia, Pohjois-Karjalan Sähkö, Pohjois-Suomen Energiatieto, Savon Voima, Lappeenrannan Energia, Hehku Energia ja Sallila Energia.
Caruna on suomalainen sähköverkkoyhtiö. Turvaamme luotettavan sähkönjakelun asiakkaille – myös sähkönkulutuksen kasvaessa ja siirtyessämme fossiilisesta uusiutuvaan energiaan. Investoimalla sähköverkkoon varmistamme, että asiakkaamme voivat käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa sekä toimia sähkön pientuottajina. Tuomme sähkön yli 740 000 asiakkaallemme Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa sekä Koillismaalla vastaten 20 % Suomen sähkönjakelusta. caruna.fi
Ropo on pohjoismainen markkinajohtaja ja edelläkävijä laskutusteknologiassa. Yhtenäistämme ja virtaviivaistamme kaikki laskutusprosessit alusta loppuun tarjoten saumattomat prosessit, paremman asiakaskokemuksen sekä täyden näkyvyyden talouden hallintaan. Palvelumme keskiössä on omaan teknologiaan perustuva alusta ja ainutlaatuinen palvelu, johon luottaa yli 11 000 yritystä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. ropo.fi.
Lisätietoja:
Visionamme on liiketoiminnan parempi flow. Lue lisää meistä ja palveluistamme.