Jatka sisältöön

Attendon laskun elinkaaren hallinta Ropo Capitalille

Pohjoismaiden suurin terveydenhuollon ja hoivapalvelujen yritys Attendo on ulkoistanut laskujen välityksen ja saatavien hallinnan Ropo Capitalille. Ropon laskun elinkaaripalvelu ratkaisee Attendon haasteet perintätoimen osalta ja tuo kattavat työkalut saatavien reaaliaikaiseen seurantaan.

Attendolle toteutettuun ratkaisuun sisältyy laskujen lähetys, saatavien hallinta ja epäselvien suoritusten selvitys sekä perintätoimi. Lisäksi Ropo Capital vastaa laskujen maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta.

– Kaikki osaset kolahtivat kohdalleen tässä ratkaisussa. Hinta oli kilpailukykyinen ja saimme ratkaisun prosessiongelmaamme – maksuvalvonta ja perintäkin ovat nyt saumaton osa laskutustamme. Kaikki laskutukseen liittyvät prosessit on rakennettu uudelleen, automatisoitu ja testattu. Tämä on meille iso positiivinen muutos, joka näkyy myös säästöinä, kertoo Attendon talousjohtaja Merja Saurus.

– Uudistus on ollut meille todella vaivaton ja koko projekti on mennyt hämmästyttävän kivuttomasti. Olen todella tyytyväinen Ropon osaamiseen ja sitoutumiseen, Saurus jatkaa.

Ropo Capital on vastannut Attendon laskutuksesta maaliskuusta 2017 alkaen. Hankkeen tavoitteena on tehostaa perintäprosessia ja yhdistää maksuvalvonta osaksi laskutuksen kokonaisuutta.

– Yhteistyö Ropon kanssa terävöittää meidän liiketoimintaamme. Suurin muutos on, että meidän ei tarvitse itse huolehtia maksuvalvonnasta. Lisäksi tämä on kassavirta-asia. Yksityisasiakkaiden kanssa on tärkeää, että erääntyneisiin laskuihin reagoidaan nopeasti ja prosessi etenee automatisoidusti. Kunta-asiakkailla taas laskujen loppusummat ovat suuria, ja kassavirran kannalta on oleellista, että raha liikkuu ajoissa kassaan. Tehokkuudella ja nopeudella on meille iso merkitys, Saurus täsmentää.

BI-raportointi liiketoiminnan tukena

Attendo on ensimmäisiä asiakkaita, joiden elinkaariratkaisuun sisältyy Ropo Capitalin kehittämä BI-raportointipalvelu. Kyseessä on erityisesti johdon tarpeisiin suunniteltu työkalu saatavien seurantaan ja kassavirran ennustamiseen. Palvelun avulla nähdään reaaliajassa, kuinka paljon laskuja on ulkona, missä tilassa lasku on ja milloin saatavat kotiutuvat. Palvelu on osa Ropo 24 -kokonaisuutta.

– Aiemmin jouduimme ajamaan erääntyneet saatavat jokaisen konserniin kuuluvan yrityksen osalta erikseen, ja laskimme Excelissä, kuinka paljon saatavia on. Nyt reaaliaikainen seuranta onnistuu Ropo 24:n kautta ja uuden BI-palvelun avulla voimme hyödyntää taloushallinnon dataa entistä laajemmin liiketoiminnan arjessa, Saurus kehuu.

Ropo Capitalin asiakkuusjohtaja Henry Pärssinen näkee, että reaaliaikaisen seurannan ratkaisut tulevat olemaan tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpiä.

– Digitalisoitu laskutusprosessi on tehokas ja optimoi saatavien kiertonopeuden. Tehokkaasti toteutetun laskutuksen lisäksi on tärkeää, että esimerkiksi laskutuksesta saatavaa asiakastietoa hyödynnetään aktiivisesti. Reaaliaikainen seuranta mahdollistaa nopean reagoinnin ja paremman asiakastuntemuksen. Se on tärkeä osa kilpailukykyä, Pärssinen täsmentää.


Lue lisää Attendolle toteutetusta palveluratkaisusta:

ropocapital.fi/fi/asiakasratkaisu/attendo/

Lisätietoja:
Merja Saurus, talousjohtaja, Attendo, merja.saurus@attendo.fi
Henry Pärssinen, asiakkuusjohtaja, Ropo Capital, puh 044 783 8782, henry.parssinen@ropocapital.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Yrityksen terveydenhuollon palveluihin kuuluu perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito laaja-alaisesti ympäri Suomen. Attendo työllistää yli 20 000 työntekijää yli 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi