Kotimainen Ropo Capital on voittanut syksyn aikana jälleen merkittävän kilpailutuksen energiasektorilla. Uusimpana asiakkuutena yhtiön saatavien hallinnan ratkaisuihin siirtyy Imatran Seudun Sähkö Oy. Valinnan taustalla on Ropo Capitalin tuottama toimintamalli, joka luo säästöjä, parantaa laskutusprosessin läpinäkyvyyttä ja lisää asiakasyhtiön omaa kontrollia saatavien hallinnassa.
Imatran Seudun Sähkö ulkoistaa laskutuksen, maksuneuvonnan ja reskontran hoidon kotimaiselle talouden hallinnan ja laskutuksen ratkaisuihin erikoistuneelle Ropo Capitalille. Laajan palvelusopimuksen myötä Ropo Capital vastaa Imatran Seudun Sähkö Oy:n ja Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy:n asiakkaiden laskujen toimituksesta ja maksuvalvonnasta sekä laskujen sisältöön ja maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta helmikuusta 2016 lähtien.
Imatran Seudun Sähkö lähettää vuositasolla noin 200 000 sähkölaskua, joista noin 30 prosenttia toimitetaan sähköisesti.
– Kumppanuuden avulla voimme tarjota parempaa palvelua nykyasiakkaille ja keskittää omat resurssimme ydinliiketoimintaamme tukeviin osa-alueisiin. Siirrämme henkilöstöresurssiemme painopistettä taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta myyntiin, jolloin varmistamme, että olemme jatkossakin kilpailukykyinen kumppani asiakkaillemme, kertoo Imatran Seudun Sähkön energiapalveluiden liiketoimintapäällikkö Jussi Selenius.
– Ropo Capital hoitaa suuren osan asiakaspalvelustamme ja heidän kauttaan voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajemmat palveluajat. Meille tärkeä kriteeri valinnassa oli myös venäjänkielinen maksuneuvonta, jonka Ropo Capital meille jatkossa järjestää. Meidän venäjänkielisille asiakkaillemme tämä on merkittävä lisäarvo, Selenius jatkaa.
Etuna automatisoitu laskun elinkaaren hallinta
Noin 130 talouden ammattilaista työllistävä Ropo Capital kilpailee markkinoilla teknologisena edelläkävijänä, jonka toimintamallit pohjaavat vahvaan automaatioon. Energiasektorilla kilpailuetuna on alan erityispiirteet huomioiden räätälöity ratkaisukokonaisuus, joka automatisoi laskun elinkaaren hallinnan lisäksi energiayhtiöille ominaisen sähkönjakelun keskeytys- ja kytkentäprosessin. Ropo Capitalin tuottama kokonaisuus on käytössä myös Mäntsälän Sähköllä ja Etelä-Savon Energialla.
Ropo Capitalin asiakkuusjohtaja Mikko Uotinen kertoo, että valmiin ratkaisukokonaisuuden myötä käyttöönottovaihe on nopea ja hyödyt näkyvät asiakkaalle nopeasti.
– Ratkaisumme tehostaa saatavien kiertoa ja nykyaikaistaa koko laskutusprosessin. Näissä laskutusmäärissä muutos tuo merkittäviä säästöjä ja vapauttaa resursseja rutiinitöistä tuottavaan työhön. Kilpailemme energiasektorilla alan suurimpien toimijoiden kanssa, joten jokainen meille siirtyvä asiakas on erityisen tärkeä, Uotinen selventää.
Merkittävä asiakkuus
Imatran Seudun Sähkön ja Ropo Capitalin sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja laskennallisesti arvoltaan erittäin merkittävä. Molempien osapuolten tavoitteena on pitkäkestoinen kumppanuus, jonka avulla parannetaan Imatran Seudun Sähkön toimintaedellytyksiä muuttuvassa energiamarkkinassa ja tuetaan asiakashoidollista työtä.
– Kumppanin valinnassa painottui tietysti hinta, mutta myös alusta asti hyvin käyntiin lähtenyt yhteistyö. Meille Ropo Capitalin digiratkaisut ovat tärkeitä lähinnä siksi, että laskumme lähtevät oikein, ajoissa ja ilman manuaalisista työvaiheista johtuvia virheitä. Kotimaisuus on hyvä plussa – jos on mahdollisuus valita niin tietysti mieluummin kotimainen kumppani, Imatran Seudun Sähkön Jussi Selenius tiivistää.
Imatran Seudun Sähkö Oy on paikallinen, keskisuuri sähköyhtiö, jonka pääasiallinen omistus on yksityisillä henkilöillä ja yrityksillä. Imatran Seudun Sähkö Oy:n konsernin muodostavat emoyhtiö Imatran Seudun Sähkö Oy, tytäryhtiöt Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy, Imatra FNW Oy, Imatran Energia Oy sekä Kaakon Energia Oy. Lisäksi konserniin kuuluu omistusyhteysyritys Suomen Voimatieto Oy. www.issoy.fi