Jatka sisältöön

Sato | Onko sinulla kysyttävää? Katso, löytyisikö vastaus täältä!

Ropo hoitaa Saton laskutuksen kokonaisuutena, johon kuuluu myös maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvä asiakaspalvelu. Olemme koostaneet tälle sivulle avuksesi vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin ja ohjeita yhteydenottamiseen.

Missä asioissa Ropo palvelee Saton asiakkaita

Ropo hoitaa Saton laskutuksen kokonaisuutena, johon kuuluu myös maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvä asiakaspalvelu. Huomioithan kuitenkin, että emme voi Ropolla auttaa vuokrasopimukseen ja vuokran hintaan liittyvissä asioissa, vaan niissä tulee aina kääntyä Saton asiakaspalvelun puoleen.


Ropon asiakaspalvelijat ovat tavoitettavissa puhelimitse 09 4246 1304 seuraavasti:

Kuluttajat:
Maksuneuvonta: ma-pe klo 8–20 (laskuihin liittyvät asiat)
Maksuvalvonta: ma-pe klo 8–18 (muistutus- ja perintäkirjeisiin liittyvät asiat)

Yritykset:
Maksuneuvonta ja -valvonta: ma-pe klo 8–17.

Aukioloaikojen ulkopuolella MyRopossa voi hoitaa maksuasioita itsenäisesti 24/7. MyRopossa voi mm. tarkistaa vuokralaskun tilanteen ja maksaa laskun tai siirtää eräpäivää. MyRopoon kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa myropo.fi. MyRopossa sinua palvelee ChatBot 24/7 ja chat-asiakaspalvelijamme ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset).

Miten vuokralaskut näkyvät MyRopossa, jos vuokrasopimus on tehty useamman henkilön nimissä?

MyRopo-verkkopalvelu toimii vahvan tunnistautumisen takana henkilökokohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja yhdistää vuokralaskun vuokralaiseen henkilötunnuksen perusteella.

Useamman henkilön nimissä tehtyjen vuokrasopimusten laskut näkyvät MyRopoverkkopalvelussa ainoastaan yhden asukkaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, sillä laskutusvaiheessa vuokralaskun tunnistetekijänä voi olla vain yksi henkilötunnus.

Jos yhteinen vuokralaskunne ei näy verkkopalvelussa omilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteellasi, voit tarkistaa laskun tilanteen ja hoitaa siihen liittyviä maksuasioita kätevimmin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme MyRopon chatin kautta. Chat-asiakaspalvelijamme tavoitat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset). Muina aikoina apunasi on ChatBot.

Miten voin tarkistaa, onko vuokrani maksamatta?

Voit tarkistaa avoinna olevien vuokralaskujesi tilanteen kätevimmin MyRopo-verkkopalvelussa, johon kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa: myropo.fi.

Avoinna olevat laskut löytyvät palvelun etusivulta kohdasta: ”Henkilötunnuksella löydetyt hakutulokset”.

Milloin seuraava vuokralaskuni näkyy MyRopossa?

Seuraavan kuukauden vuokra näkyy MyRop-verkkopalvelussa kaksi viikkoa ennen eräpäivää.

Voinko tarkastella maksettuja vuokriani MyRopossa?

Maksettuja vuokria voi tarkastella MyRopo-verkkopalvelun  laskuarkistossa. Näet maksujesi tilanteen myös omasta verkkopankistasi.

Voinko siirtää vuokralaskuni eräpäivää?

Erääntymättömän vuokralaskun eräpäivää voi siirtää vuokralaskukohtaisesti enintään 14 vuorokautta nykyisestä eräpäivästä.
Voit siirtää eräpäivää kätevästi itse MyRopo-verkkopalvelussa, kun kyseisen kuukauden vuokra on näkyvillä MyRopon etusivulla kohdassa: ”Henkilötunnuksella löydetyt hakutulokset”. Seuraavan kuukauden vuokra näkyy MyRopo-verkkopalvelussa kaksi viikkoa ennen eräpäivää.

Voinko siirtää vuokrani eräpäivän pysyvästi tietylle päivälle?

Vuokran eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi tietylle päivälle.

Voinko jakaa vuokralaskun maksun useampaan erään?

Voimassa olevan vuokrasopimuksen vuokralaskulle ei ole mahdollista tehdä maksusuunnitelmaa, jossa maksu jaettaisiin useampaan erään. Erääntymättön vuokralaskun eräpäivää on kuitenkin mahdollista siirtää enintään 14 päivää nykyisestä. Kätevimmin siirrät eräpäivää MyRopo-verkkopalvelussa.

Saanko vuokrasta laskun joka kuukausi?

Vuokra tulee maksaa kuukausittain vuokranmaksutilille vuokran vakioviitteellä. Saat vuokrasta kuukausittain erillisen vuokralaskun ainoastaan silloin, jos olet tilannut e-laskun tai tehnyt pankin kanssa suoramaksusopimuksen. Jos olet maksanut ennakkomaksun, saat kirjeen, jossa maksamasi ennakko näkyy valmiiksi vähennettynä laskun pääomasta.

Voit tilata e-laskun suoraan omasta verkko- tai mobiilipankistasi. Jos et käytä verkko- tai mobiilipankkia, voit ottaa käyttöösi suoramaksupalvelun oman pankkisi asiakaspalvelun kautta.

Maksoin vuokrani myöhässä, miten toimin?

Jos vuokralaskulle ei ole kirjautunut maksua 14 vuorokauden kuluttua vuokralaskun eräpäivästä, lähetetään siitä maksumuistutus kirjepostina. Maksumuistutuksella tulee maksettavaksi laskun alkuperäisen summan lisäksi huomautuskulut ja viivästyskorko.

Huomioithan, että kun maksumuistutus lähetetään, kyseisen kuukauden vuokralaskun maksuviite muuttuu ja vuokrasumma huomautus- ja viivästyskuluineen tulee poikkeuksellisesti maksaa maksumuistutukselle merkityllä viitenumerolla. Maksumuistutuksella näkyvää viitettä käytetään siis vain kyseisen kuukauden viivästynyttä vuokraa ja sen maksumuistutuskuluja maksettaessa – jatkossa voit normaaliin tapaan käyttää vuokran vakioviitettä maksaessasi vuokralaskuasi.

Jos vuokra jää maksumuistutuksesta huolimatta edelleen maksamatta, etenee lasku perintään.
Ropon asiakaspalvelu auttaa kaikissa maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä asioissa. Oikeat yhteystiedot löydät aina laskun, maksumuistutuksen tai perintäkirjeen yhteystiedoista.