Jatka sisältöön

Maksumuistutukset Varhan asiakkaille – mitä sinun tulee tietää?

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on ottanut käyttöön Ropon palvelun maksumuistutusten ja perinnän hoitamiseen. Haluamme auttaa sinua hoitamaan maksuasiat helposti ja joustavasti.

Yhteistyön myötä Ropo vastaa erääntyneiden laskujen systemaattisesti muistuttamisesta, tarvittavista perintätoimista ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvästä asiakaspalvelusta. Lisäksi Ropo vastaa Varhan järjestelmämuutoksen vuoksi muistuttamatta jääneiden erääntyneiden laskujen muistuttamisesta, maksuneuvonnasta ja maksujärjestelyistä sekä tarvittaessa perintätoimista.

Kaikissa alkuperäiseen laskuun liittyvissä asioissa palvelee Varha.


Hyödyllistä tietoa ja ohjeita (Q&A)


Miksi sain Ropolta maksumuistutuksen?

Ropo lähettää muistutuksen Varhan toimeksiannosta, kun alkuperäistä laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä.

Miksi saan maksumuistutuksen vasta nyt?

Hyvinvointialueen järjestelmäuudistuksen vuoksi vanhempien laskujen tarkistus on viivästynyt, ja siksi muistutus voi tulla normaalia myöhemmin.

Onko myös alkuperäinen lasku tullut Ropon kautta?

Ei. Alkuperäiset laskut välittää asiakkaille toinen palveluntuottaja. Ropo vastaa vain muistutuksista ja perintäkirjeistä.

Voinko saada lisää maksuaikaa tai maksaa osissa?

Kyllä. Tarjoamme joustoa laskun eräpäivässä ja erilaisia maksujärjestelyjä niitä tarvitseville.

Kenen puoleen voin kääntyä laskuihin ja maksumuistutuksiin liittyvissä kysymyksissä?

  • Varhan asiakaspalvelu: alkuperäisen laskun sisältö ja kopiot. Yhteystiedot löytyvät laskulta.
  • Ropon asiakaspalvelu: maksuneuvonta ja maksujärjestelyt muistutusten ja perintäkirjeiden osalta. Pyydettäessä voimme toimittaa myös alkuperäisen laskun kopion. Yhteystiedot löytyvät maksuvalvontakirjeestä. Helpoiten hoidat asiasi MyRopo-verkkopalvelun kautta: myropo.fi.

Mihin muistutus liittyy ja miksi siinä ei ole tarkkoja tietoja laskun perusteesta?

Muistutus voi liittyä esimerkiksi suun terveydenhuoltoon, sosiaalipalveluihin tai muihin Varhan palveluihin. Potilaskäynteihin liittyvät tiedot ovat erityisiä henkilötietoja, jonka vuoksi muistutuksella saatavan peruste kerrotaan yleisellä tasolla alkuperäisen laskun pohjalta tietosuojasyistä. Alkuperäisen laskun kopion voi pyytää joko Varhalta tai Ropolta.

Onko Ropon maksumuistutus aiheellinen, vaikka lasku on vanha?

Kyllä. Vaikka muistutus on toimitettu normaalia myöhemmin, se on silti aiheellinen, koska alkuperäiselle laskulle ei ole vastaanotettu maksusuoritusta, eikä saatava ole vanhentunut. Ropo toimii Varhan toimeksiannosta ja noudattaa muistuttamisessa aina voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hyvää perintätapaa.

Koska laskun ja muistutuksen välinen aika on poikkeuksellisen pitkä, maksumuistutuksilla ei peritä viivästyskorkoa.

Tuleeko asiakkaalle lisäkuluja siitä, että laskut on muistutettu viiveellä?

Ei. Maksumuistutuksella ei ole viivästyskorkoa. Maksumuistutuskulu on 5 euroa (kuluttajat).

Mikä ero on maksumuistutuksella ja maksuvaatimuksella (perintäkirjeellä)?

Maksumuistutus on ensimmäinen kehotus maksaa erääntynyt lasku. Jos maksua ei suoriteta muistutusten jälkeen, lähetetään maksuvaatimus eli määrämuotoinen perintäkirje.

Ennen perintää Varhan asiakkaille lähetetään kaksi maksumuistutusta.

Ropon muistutus- ja perintäprosessit noudattavat aina voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hyvää perintätapaa.

Mitä voin tehdä, jos minulla ei ole varaa maksaa avoinna olevaa summaa?

Ropon maksuneuvonta auttaa kaikissa myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla on vaikeuksia maksaa muistutus, otathan yhteyttä viipymättä Ropoon. Tarvittaessa voimme tarjota joustoa laskun eräpäivässä ja erilaisia maksujärjestelyjä.

Muu taloudellinen neuvonta ja tuki:

  • Taloudelliseen tilanteeseesi liittyvät sosiaalipalvelut tarjoavat apua muun muassa taloudellisen toimintakyvyn edistämisessä ja välttämättömän toimeentulon turvaamisessa. Tukea tarjoavat Asiakasohjaus Soihtu (18–64-vuotiaille) ja sinulle nimetty sosiaalityöntekijä.
  • Jos tarvitset apua taloudellisissa asioissa etkä itse pysty hoitamaan niitä, tai sinulla ei ole omaisia, sinä tai sinua avustava henkilö voi tehdä yhteydenottopyynnön Varhan verkkosivuilla huoli-ilmoituksen kautta.
  • Varsinais-Suomen oikeusaputoimisto tarjoaa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa, jossa punnitaan erilaisia taloudellisia ratkaisuvaihtoehtoja, tuetaan maksusopimusten laadinnassa ja neuvotaan velkajärjestelyn hakemisessa.
  • Lisäksi voit keskustella suoraan Kelan kanssa, onko sinulla oikeus esimerkiksi toimeentulotukeen.

Jos sinulla on kysyttävää, löydät oikeat yhteystiedot laskulta tai maksuvalvontakirjeestä – älä epäröi ottaa yhteyttä.