Sähköverkkoyhtiö Elenian laskutusprosessin uudistuksessa tärkeää oli kokonaisuuden yhtenäistäminen ja sitä kautta seurattavuuden ja mitattavuuden parantaminen. Ropon ratkaisulla laskujen välitys ja saatavien hallinta integroitiin saumattomasti yhteen. Kattavilla raportointiominaisuuksilla saatiin reaaliaikainen näkyvyys laskutuksen jokaiseen vaiheeseen.
Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö Elenia on laajentanut yhteistyötään Ropo Capitalin kanssa ja ottanut käyttöönsä automatisoidun saatavien hallinnan. Ropo on vastannut energiayhtiön laskujen välityksen lisäksi muistutus- ja perintätoimen kokonaisuudesta huhtikuusta 2018 lähtien.
Yhden palveluntarjoajan malliin siirtyminen virtaviivaistaa Elenian laskutusprosessia ja nähdään etuna myös tulevaisuuden kehityksen osalta.
– Olemme olleet tyytyväisiä Ropon palveluihin laskujen välityksen osalta ja nyt, kun yhtiön kautta voidaan hoitaa koko saatavien hallinnan kokonaisuus, yhteistyön laajentaminen oli kiinnostava kehitysaskel, Elenia Palveluiden toimitusjohtaja Ville Sihvola kertoo.
– Ropo vakuutti meidät hankintaprosessin aikana asiantuntijuudellaan ja tarjosi meille laatutekijät huomioiden kokonaistaloudellisimman ratkaisun. Ropolla on hyvä energia-alan tuntemus ja laajat referenssit myös muilta toimialoilta. Saamme asiantuntevaa näkemystä laskutuksen ja toimintamallien kehittämiseen, Sihvola jatkaa.
Elenialla on noin 420 000 sähköverkkoasiakasta ja vuonna 2018 konsernin laskutusvolyymi tulee olemaan noin 4,1 miljoonaa laskua. Ropo vastaa myös Elenian maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta.
Laskutuksen data reaaliajassa käyttöön
Ropon palveluratkaisu yhtenäistää Elenian laskutuksen prosessit pitkälle automatisoiduksi kokonaisuudeksi. Elenia Palveluiden laskutuspäällikkö Satu Nummelan mukaan uudistus antaa paremman näkyvyyden laskutuksen eri osa-alueisiin ja tehostaa kokonaisuutta. Nummela korostaa reaaliaikaisen datan merkitystä.
– Ropon malli tuo meidän prosessiin tehokkuutta ja toisaalta yhteistä laajempaa ymmärrystä laskujen elinkaaren hallinnasta. Ratkaisu tuo myös laatutekijöitä, joista meidän asiakkaamme hyötyvät, kertoo Nummela.
– Laskutuksen prosessien seurattavuus ja mitattavuus paranevat, ja sitä kautta me pystymme kehittymään ja reagoimaan nopeammin, Nummela tiivistää.
Ropon palvelun raportointiominaisuudet avaavat reaaliaikaisen näkyvyyden laskutuksen eri vaiheisiin; palvelusta nähdään suoraan esimerkiksi laskutusvolyymi, keskimääräiset maksuajat ja maksuviiveet sekä erääntyneiden ja erääntymättömien laskujen sekä maksumuistutusten ja perintään edenneiden toimeksiantojen määrät. Samasta näkymästä voidaan seurata myös mm. asiakaspalvelun kontaktimääriä ja vastausaikoja.
– Ropo on kehittänyt omaa palveluratkaisuaan aktiivisesti ja vakuutti meidät elinkaarimallin hyödyistä. Ropo tarjosi meille todella valmiin ratkaisun, joka tuo meille prosessimielessä tehokkuutta ja totta kai kustannushyötyjä siinä samalla, Nummela kehuu.
– Asiakkaana arvostamme kumppania, jolla on näkemystä ja rohkeutta tuoda sitä myös esille. Ropon kanssa on todella helppo tehdä yhteistyötä. He on helposti lähestyttävä kumppani ja aina valmiina kuuntelemaan meitä, Nummela lisää.
Asiakasvideo: Case Elenia
[embed-responsive ratio=”16by9″][/embed-responsive]
Elenia
Elenia-konsernin muodostavat sähkönjakelupalveluja tarjoava Elenia Oy ja sen sataprosenttisesti omistamat tytäryhtiöt Elenia Lämpö Oy, Elenia Palvelut Oy ja Elenia Finance Oyj. Elenian toiminta-alue on keskellä Suomea yli sadan kunnan alueella. Elenia Oy huolehtii sähkönsiirrosta 420 000 asiakkaalle Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Elenia Lämpö Oy tarjoaa lämpöpalvelua Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Heinolassa. Elenia Palvelut Oy on puolestaan energia-alan palvelutuottaja, joka tarjoaa asiakaspalvelua sähköverkko-, sähkönmyynti-, kaukolämpö- ja maakaasu- sekä vedenjakeluliiketoimintaan. www.elenia.fi