Yksi alusta, sujuva vuokravalvonta – SATO luottaa Ropon laskutusratkaisuun
SATO on yksi Suomen suurimmista vuokranantajista, joka hallinnoi lähes 26 000 vuokra-asuntoa. Yhtiön kuukausittainen laskutusvolyymi on suuri, minkä vuoksi laskutuksessa tarvitaan modernia automaatiota ja sujuvia prosesseja. SATO luottaa Ropoon, jonka palvelut kattavat vuokrasaatavien hallinnan alusta loppuun: laskujen välityksen, reskontravalvonnan, muistutukset, perinnän sekä maksamiseen liittyvän asiakaspalvelun.
Vuonna 2020 käynnistynyt kumppanuus tähtäsi taloushallinnon prosessien tehostamiseen ja virtaviivaistamiseen, sillä SATO hoiti laskutuksen ja saatavien hallinnan aiemmin yksittäisinä toimenpiteinä itse. Ulkoistaminen Ropolle on vähentänyt manuaalista työtä, tuonut resurssi- ja kustannussäästöjä sekä vapauttanut SATOn aikaa oman ydinliiketoimintansa kehittämiseen.

– Aiemmin laskutus, muistutukset ja perintä hoidettiin osittain manuaalisesti, mikä kuormitti resursseja ja hidasti toimintaa. Nyt suuri osa prosessista on automatisoitu, SATOn asiakaspalvelujohtaja Jenna Ervasti kertoo.
Ropo huolehtii laskujen välityksestä sekä siitä, että eräpäivän lähestyessä maksumuistutukset ja tarvittaessa myös maksuvalvontakirjeet lähetetään automaattisesti samaa kanavaa pitkin kuin alkuperäinen lasku.
Palvelu tarjoaa monipuoliset räätälöintimahdollisuudet, joiden ansiosta laskutusprosesseja voidaan mukauttaa esimerkiksi toimialan tarpeiden tai eri asiakassegmenttien mukaan. Näin on tehty myös SATOn kohdalla: laskutusprosessia on muokattu vuokraustoimialan erityispiirteet ja yhtiön tavoitteet huomioiden.
– Laskutusprosessia on kehitetty tiiviissä yhteistyössä, jossa Ropon syvällinen ymmärrys laskutusteknologiasta ja SATOn asiantuntemus vuokra-asumisesta yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi, Ropon Client Success Manager Niina Pentikäinen sanoo.
Ervastin mukaan yhteistyö Ropon kanssa on alusta asti ollut hyvähenkistä ja ratkaisukeskeistä.
– Keskustelemme asioista aina tarvittaessa suoraan, ja autamme toisiamme kehittymään. Meillä molemmilla on aito halu viedä asioita eteenpäin, Ervasti kuvaa.
Laskutusprosesseja kehitetään yhdessä jatkuvasti. Seuraavaksi tavoitteena on kasvattaa SATOn asiakkaiden e-laskujen osuutta, mikä tehostaa maksuprosessia ja tukee entistä sujuvampaa asiakaskokemusta.
Ropo tukee SATOn talouden hallintaa
Myös SATOn talousjohtaja Markku Honkasalo on tyytyväinen yhteistyöhön Ropon kanssa, ja korostaa erityisesti Ropon kykyä mukautua ja vastata muuttuviin tarpeisiin:
– Ropon tapa reagoida toiveisiimme ja palveluun liittyviin muutostarpeisiin on ollut keskeinen tekijä onnistuneessa yhteistyössä.
Honkasalon mukaan Ropon palvelun ansiosta SATO on voinut kohdistaa resursseja ydinprosesseihin, kuten asiakaspalveluun ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Lisäksi palvelu on tukenut talouden hallintaa muuttuvassa toimintaympäristössä.
– Systemaattisuus saatavien hallinnassa on auttanut pitämään luottotappiot ja maksuviiveet kohtuullisella tasolla haastavassa taloudellisessa ympäristössä, Honkasalo kiteyttää.
Ropon yhden alustan palveluratkaisu tarjoaa täyden näkyvyyden laskutus- ja maksuprosesseihin, mikä tukee tehokasta talouden hallintaa. Palvelukokonaisuutta täydentää Ropo OneView™ -analytiikkapalvelu, joka kokoaa lasku- ja maksudatan yhteen ja tarjoaa selkeän yleiskuvan taloudesta sekä yksityiskohtaista tietoa.
Ropo OneView™ on olennainen osa myös SATOn kassavirran seurantaa. Keskeisiksi seurattaviksi mittareiksi Honkasalo nostaa myyntisaamisten kiertoajan, maksuviiveet sekä luottotappioiden määrän.

Digitaaliset kanavat ja asiakaskokemus
Ropon palveluun sisältyy asiantunteva asiakaspalvelu kaikissa maksamiseen liittyvissä asioissa. Palvelu kattaa henkilökohtaisen neuvonnan koko laskun elinkaaren ajalta – laskutuksesta muistutuksiin ja perintään. Lisäksi MyRopo-verkkopalvelu tarjoaa asiakkaille 24/7 itsepalvelun ja chatbot-tuen. MyRopossa asiakkaat voivat tarkastella laskujaan, seurata niiden tilaa ja hoitaa maksut helposti ja vaivattomasti.
– Asiakkaamme ovat löytäneet MyRopo-palvelun hyvin ja käyttävät sitä aktiivisesti. Digitaalisten palvelukanavien käyttö on selvästi lisääntynyt, ja niiden rooli sujuvan asioinnin tukena kasvaa jatkuvasti, Ervasti kertoo.
– Myös maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu on hyvällä tasolla – SATOn asiakkaille mitattu NPS on tällä hetkellä 65, mikä kertoo erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä, Ervasti jatkaa.
SATO Oyj on vastuullisen vuokra-asumisen asiantuntija ja yksi Suomen suurimmista vuokranantajista. SATO omistaa noin 26 000 vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.
SATOn tavoitteena on tarjota erinomainen asiakaskokemus ja kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot kaupungissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen äärellä.
SATO investoi kannattavasti, vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Kasvatamme omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla. Vuonna 2025 SATO täyttää 85 vuotta. sato.fi.
Ropo on pohjoismainen markkinajohtaja ja edelläkävijä laskutusteknologiassa. Yhtenäistämme ja virtaviivaistamme kaikki laskutusprosessit alusta loppuun tarjoten saumattomat prosessit, paremman asiakaskokemuksen sekä täyden näkyvyyden talouden hallintaan. Palvelumme keskiössä on omaan teknologiaan perustuva alusta ja ainutlaatuinen palvelu, johon luottaa yli 11 000 yritystä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. ropo.fi.
Lisätietoja:
Visionamme on liiketoiminnan parempi flow. Lue lisää meistä ja palveluistamme.