Suomalainen elintarvikekonserni ja yli 70-vuotias perheyritys Oy Snellman Ab on ollut Ropon asiakas vuodesta 2005 lähtien. Aluksi otettiin käyttöön Ropon laskujen välityspalvelu, minkä jälkeen yhteistyö on myöhemmin laajentunut kattamaan myös saatavienhallintapalvelut.
Snellmanin liikevaihto on 454 miljoonaa euroa, ja yritys toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa. Virtaviivaistaakseen prosessejaan Snellman päätti lopettaa maakohtaiset sopimukset laskun välityksessä ja siirtyi hankkimaan palvelun keskitetysti Ropolta. Ruotsissa Ropon palveluun siirryttiin syksyllä 2023 ja Norjassa alkuvuodesta 2024.
Ropo on tuonut Snellmanin laskujen välitykseen sekä saatavienhallintaprosessiin ennen kaikkea selkeyttä.
– Aikaisemmin emme tienneet, lähtivätkö laskut asiakkaalle vai eivät. Erityisesti Ruotsin puolella tilanne oli aika sekava. Nyt löydämme nopeasti laskutusdatan: esimerkiksi minne laskuja on lähetetty ja milloin. Olemme saaneet nostettua laskujen sähköisyysastetta erityisesti Ruotsissa, Snellmanin Invoice to Cash -processleader Helena Antell kertoo.
Myös konsernin CFO Stefan Snellman pitää yhteistyötä Ropon kanssa onnistuneena.
– Olemme tyytyväisiä siihen, miten prosessi on saatu kehitettyä yhteistyössä Ropon kanssa ja näemme jatkossakin mahdollisuuksia täsmentää prosessiamme myös asiakkaan eduksi, Snellman toteaa.
Vahvuuksina yksi käyttöliittymä ja sujuva asiakaspalvelu
Päivittäistä taloushallinnon työtä pohjoismaisessa yrityksessä on helpottanut erityisesti Ropon käyttöliittymä Ropo One™. Sama alusta toimii kieliversioidensa kautta niin suomeksi, ruotsiksi kuin norjaksi. Tämä on tuonut läpinäkyvyyttä talouden hallintaan, ja luvut ovat seurattavissa reaaliaikaisesti.
– Ropo Onen™ kautta pystymme lähettämään laskut tarvittaessa uudestaan, seuraamaan koko laskutusprosessia ja kommunikoimaan helposti Ropon yhteyshenkilöiden kanssa. Laskut ovat menneet asiakkaille perille, ja saamme tiedon heti, jos laskujen läpimenossa on ollut ongelmia. Toimivan prosessin myötä myös laskujen muistutusprosessit ovat sujuvia ja helppoja, Antell kertoo.
Toimivan teknologian lisäksi myös Ropon asiakaspalvelu on onnistunut palvelemaan Snellmania tasalaatuisesti eri maissa. Jokaisella maalla on oma yhteyshenkilö Ropon päässä.
– Ropolla on jokaisessa maassa erittäin ystävällinen ja toimiva asiakaspalvelu. Esimerkiksi Ruotsin sähköinen laskutusprosessi ei ole vastaava kuin Suomessa, ja sen toimintaa piti aluksi hieman selventää Ropon suuntaan. Asiat ovat kuitenkin aina järjestyneet Ropon kanssa sujuvasti, hän jatkaa.
Kohti älykkäämpää ja ympäristöystävällisempää laskutusta
Snellman monen muun yrityksen tavoin on siirtymässä kohti sähköisiä maksumuistutuksia. Sähköisten muistutusten avulla voidaan parantaa merkittävästi asiakaskokemusta, nostaa laskutuksen sähköisyysastetta ja pienentää laskun elinkaaren hiilijalanjälkeä.
– Suunnitelmissamme on ohjata sähköiset maksumuistutukset kulkemaan samaa reittiä laskujen kanssa asiakkaan valitsemassa kanavassa, Antell kertoo.
Elintarvikealalla toimiva Snellman-konserni on vuonna 1951 perustettu perheyritys, jonka juuret ovat Pietarsaaressa. Kotimaisuus, puhtaat raaka-aineet ja laadukkaat tuotteet ovat olleet toiminnan ytimessä jo yli 70 vuoden ajan. Snellman-konserni tunnetaan laadukkaista tuotteistaan ja vahvoista brändeistään, joista tunnetuimpia ovat mm. Snellman, Kokkikartano, Mr. Panini, MUSH ja Carolines Kök. Snellman-konserniin kuuluu emoyhtiö Oy Snellman Ab ja neljä liiketoimintayksikköä: Lihanjalostus, Valmisruoka Suomi, Valmisruoka Ruotsi ja Eläinruoka. www.snellmangroup.fi
Ropo on pohjoismainen markkinajohtaja ja edelläkävijä laskutusteknologiassa. Yhtenäistämme ja virtaviivaistamme kaikki laskutusprosessit alusta loppuun tarjoten saumattomat prosessit, paremman asiakaskokemuksen sekä täyden näkyvyyden talouden hallintaan. Palvelumme keskiössä on omaan teknologiaan perustuva alusta ja ainutlaatuinen palvelu, johon luottaa yli 10 000 yritystä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. www.ropo.fi
Lisätietoja:
Stefan Snellman
CFO, Snellman
Ajankohtaista
19.11.2024
Päivitetty viranomaisohje perintäprosessin ja maksuajan laskentaan
Lue lisää19.11.2024
Teemawebinaari 4.12.2024: Asiakaskokemus ja digitalisaatio
Lue lisää17.11.2024
MyRopo-viestikeskus: maksamiseen liittyvät viestit ja palvelut yhdessä paikassa
Lue lisää7.11.2024