Jatka sisältöön

Onko sinulla kysyttävää? Katso, löytyisikö vastaus täältä!

Maksu- ja perintäasioihin liittyy usein paljon kysymyksiä. Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin noista kysymyksistä. Jos et löydä vastausta juuri sinua askarruttavaan asiaan, voit olla yhteydessä Ropon asiakaspalveluun puhelimitse, sähköpostilla tai MyRopon chatin kautta.

Kirjeiden jakelu

Miten kirjeiden jakelu toimii?

Voit tarkistaa avoimien laskujesi tilanteen kätevästi MyRopossa, jonne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla.

MyRopossa voit myös maksaa laskun. Verkkopalvelussa sinua palvelee ChatBot 24/7 ja chat-asiakaspalvelijamme ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset).

Kirjepostin jakelussa seuraamme jakelun toimivuutta ja laatua vastaanottamalla kaikista jakeluyhtiölle jaettavaksi luovutetuista kirjeistä postihuolintakuittaukset. Käymme jakeluun liittyvät palautteet läpi jakeluyhtiöiden kanssa ja seuraamme yhdessä laadun toteutumista. Vastuumme ulottuu aina asiakkaamme lisäksi myös asiakkaan asiakkaaseen ja edellytämme tätä myös kaikilta kumppaneiltamme.

Palvelumme läpinäkyvyyden varmistaa myös reaaliaikainen raportointi, jonka myötä laskuttaja-asiakkaamme on aina tietoinen avointen laskujen tilasta ja jakeluun luovutuksesta, maksuviiveistä sekä muistutettujen ja perintään edenneiden laskujen määristä.

Sain kirjeen Ropolta – miten toimin?
Kun maksat laskun kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä, asia on sillä selvä ja sen käsittely päättyy Ropolla. Maksumuistutus tai perintäkirje (maksuvaatimus) ei vielä aiheuta sinulle maksuhäiriömerkintää.

Kuolinpesän asioiden hoitaminen

Yleistä kuolinpesän asioiden hoitamisesta

Kuolinpesän asioiden selvittäminen ja hoitaminen voi olla aikaa vievää ja raskasta. Helpottaaksemme asiointiasi olemme koonneet tietoja asiakirjoista, joita saatat tarvita ottaessasi meihin yhteyttä kuolinpesää koskevissa asioissa. Valmistautumalla tarvittavilla tiedoilla, asiointisi hoituu mahdollisimman sujuvasti.

Perunkirjoituksia varten tarvitaan useimmiten tiedot kaikista avoinna olevista laskuista. Kun asioit kuolinpesän asioissa ensimmäistä kertaa, varauduthan toimittamaan meille virkatodistuksen, josta ilmenee, että olet kuolinpesän osakas. Virkatodistuksen saat tilattua joko maistraatista (Digi- ja väestötietovirasto) tai seurakunnasta.

Jos sinulla on kysyttävää yksittäisestä laskusta (esimerkiksi onko lasku jo maksettu), usein riittää, että annat meille kyseisen laskun tiedot.

Kuolinpesän asioiden selvittely ja perunkirjoitukset saattavat joskus kestää. Kuolinpesän laskuille siirretään eräpäivää yleensä kolme kuukautta menehtymispäivästä laskien. Aika perustuu siihen, että perunkirjoitukset tulisi järjestää kolmen kuukauden sisällä menehtymisestä. Jos Verohallinto on myöntänyt lisäaikaa, tulee tästä toimittaa meille Verohallinnon päätös, jolloin eräpäivää siirretään sen mukaisesti.

Jos esimerkiksi sähkösopimus tai lehtitilaus on voimassa vielä menehtymisen jälkeen, uusia laskuja saattaa edelleen tulla. Jos tällaisten laskujen osalta on tarve siirtää eräpäivää perunkirjoituksen ajaksi, otathan meihin yhteyttä jokaisen laskun osalta erikseen.

Sopimusten lopettaminen tai muutokset, kuten sopimuksen muuttaminen kuolinpesän nimelle, on myös hyvä hoitaa kuntoon pikimmiten laskuttajan kanssa. Näin mahdollisille uusille laskuille tulee oikeat tiedot. Esimerkiksi sähkösopimusten osalta laskutus jatkuu niin kauan kuin sopimus on voimassa.

Kuolinpesä on varaton
Kaikkien laskujen maksuun ei välttämättä jää aina varoja. Jos kuolinpesä todetaan varattomaksi, toimita tässä tapauksessa meille kopio perukirjasta. Perunkirjan voit toimittaa MyRopon chatin kautta (myropo.fi).

Liikamaksu
Joskus lasku tulee vahingossa maksetuksi esimerkiksi kahteen kertaan, tarvitsemme maksun palauttamista varten tilinumeron, laskun tiedot sekä mahdollisesti myös muita tietoja. Jos esimerkiksi perunkirjoitusta ei ole vielä saatu valmiiksi, saatetaan asioinnin tueksi tarvita virkatodistus sekä valtuutus asian hoitamiseksi kaikilta kuolinpesän osakkailta. Pääsääntöisesti liikamaksu voidaan kuitenkin aina palauttaa perukirjaan merkitylle vainajan tilille.

Tarvittavat asiakirjat

Virkatodistus
Virkatodistuksesta selviää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita ja siten oikeutettuja hoitamaan esimerkiksi laskuasioita. Virkatodistus tarvitaan usein siinä vaiheessa, kun selvität avoinna olevia laskuja perunkirjoitusta varten.

Yleistestamentinsaaja
Yleistestamentin saaja on kuolinpesän osakas. Jos olet yleistestamentin saaja, voit osoittaa meille kuolinpesän osakkuuden testamenttikopiolla. Yleistestamentin osakkuus ei käy välttämättä ilmi virkatodistuksesta, ellei henkilö ole samalla perillinen.

Perukirja
Perukirjasta käy ilmi kuolinpesän osakkaat sekä kuolinpesän omaisuus. Perukirja tarvitaan silloin, kun kuolinpesä on todettu varattomaksi. Perunkirjoitusten ajaksi avoimeksi jääneille laskuille voidaan myöntää maksuaikaa.

Laskun sisältö

Minulla on kysyttävää laskusta – mihin otan yhteyttä?

Jos kysymyksesi koskee alkuperäistä laskua tai sen sisältöä, ota yhteyttä suoraan laskuttajaan, jonka tiedon löydät laskulta.

Jos asiasi koskee laskun maksamista tai muistutus- tai perintäasioita, ota yhteyttä Ropon asiakaspalveluun joko puhelimitse tai MyRopon kautta. Varaudu kertomaan kirjeellä näkyvä asianumero.

MyRopossa voit lähettää viestin suoraan laskunäkymästä tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Chat-asiakaspalvelijamme palvelevat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset), ja lisäksi ChatBot on apunasi 24/7. MyRopoon kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: myropo.fi.

Lasku on virheellinen – miten toimin?

Jos pidät perintään edenneen laskun summaa tai perustetta virheellisenä, ota välittömästi yhteyttä Ropon asiakaspalveluun joko puhelimitse tai MyRopon kautta. Varaudu kertomaan kirjeellä näkyvä asianumero.

MyRopossa voit lähettää viestin suoraan laskunäkymästä tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Chat-asiakaspalvelijamme palvelevat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset), ja lisäksi ChatBot on apunasi 24/7. MyRopoon kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: myropo.fi.

Ottaessasi yhteyttä asiakaspalveluumme on tärkeää, että perustelet tarkasti, miksi ja miltä osin lasku on mielestäsi virheellinen. Laskulla oleva mahdollinen riidaton osuus tulee kuitenkin maksaa eräpäivään mennessä.

Oltuasi meihin yhteydessä ryhdymme selvittämään asiaa laskuttajan kanssa. Kun olet perustellusti kiistänyt maksuvelvollisuutesi, velan vapaaehtoisia perintätoimia ei jatketa. Laskuttaja voi kuitenkin edelleen vaatia riitautettuja velkoja maksettavaksi oikeusteitse, jos he pitävät laskua aiheellisena. Laskun perintä voi siis jatkua oikeusteitse.
Jos kysymyksesi koskee alkuperäistä laskua tai sen sisältöä, ota yhteyttä suoraan laskuttajaan, jonka tiedon löydät laskultasi.

Sain maksumuistutuksen, mutta en alkuperäistä laskua – miten toimin?

Jos sait maksumuistutuksen, mutta et alkuperäistä laskua, voit tarkistaa avoimien laskujesi tilanteen kätevästi MyRopossa, jonne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla.

MyRopossa voit lähettää viestin suoraan laskunäkymästä tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Chat-asiakaspalvelijamme palvelevat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset), ja lisäksi ChatBot on apunasi 24/7.

Liikamaksut ja palautukset

Olen maksanut laskun kahteen kertaan – miten toimin?
Jos olet maksanut laskusi kahteen kertaan, saat meiltä kirjeen liikasuorituksesta. Kirjeessä on ohjeet liikasuorituksen palautusta varten.

Nopeimmin palautus saadaan käsittelyyn MyRopon kautta, jossa käsittelyaika on noin kolme pankkipäivää. Voit kirjautua palveluun omilla verkkopankkitunnuksillasi. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla.

Liikasuorituksen palautuksen käsittelystä veloitamme käsittelykulun:
5 €, jos tilinumeroilmoitus tehdään MyRopon kautta
9 €, jos ilmoitus tehdään sähköpostitse tai kirjepostina, jolloin ilmoituksen käsittely vaatii enemmän manuaalista työtä.

Luottotiedot ja maksuhäiriömerkinnät

Mikä on maksuhäiriömerkintä?
Maksuhäiriömerkintä aiheutuu maksamattomasta velasta, josta 
– tuomioistuin on antanut tuomion tai 
– velasta, jonka ulosottoperinnässä ulosottomies on todennut velallisen varattomaksi tai 
– velasta, jonka ulosotto on jatkunut 24 kuukauden aikana vähintään 18 kuukauden ajan tai 
– kulutusluotosta, joka on viivästynyt yli 60 päivää ja josta kulutusluoton myöntäjä on ilmoittanut luottotietorekisterin pitäjälle.

Jos velkaa ei makseta, maksuhäiriömerkintä säilyy luottotietorekisterissä pääsääntöisesti 3 vuotta. Maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekisteristä 30 päivän kuluttua siitä hetkestä, kun rekisterinpitäjälle on tullut tieto velan maksusta.

Maksumuistutus tai perintäkirje (maksuvaatimus) ei vielä aiheuta sinulle maksuhäiriömerkintää. Tratan maksamisen osittainenkin laiminlyönti voi johtaa velan protestointiin, joka aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän yrityksen luottotietoihin.

Maksuhäiriömerkinnät rekisteröidään luottotietoihin. Rekisteröinnin tarkoituksena on pysäyttää henkilön velkakierre ja suojata luotonantajia luottotappioilta; luotonantajat käyttävät tietoja tehdessään luotollisia sopimuksia.

Voit selvittää omista luottotiedoistasi, onko sinulla voimassa olevia maksuhäiriömerkintöjä. Luottotietoja Suomessa ylläpitävät Suomen Asiakastieto sekä Dun & Bradstreet Finland Oy. Luottotiedot voi tarkistaa kerran vuodessa maksutta.

Näin ilmoitat maksusta ja pyydät maksuhäiriömerkinnän poistoa

Jos maksat maksuhäiriön aiheuttaneen velan ja maksuhäiriöön rekisteröidään tieto velan maksamisesta, maksuhäiriömerkintä poistetaan 30 päivän kuluttua siitä, kun tieto velan maksusta on rekisteröity luottotietorekisteriin.

Jotta maksuhäiriömerkintä poistuu, sinun on pääsääntöisesti itse oltava aktiivinen, sillä luottotietoyhtiön on saatava tieto velan maksamisesta.

Jos olet maksanut velan ulosottoon, voit hakea maksuhäiriömerkinnän poistoa ulosoton sähköisen asiointipalvelun kautta. Pyynnön voi myös tehdä sähköpostitse osoitteeseen ulosotto.uo@oikeus.fi. Viestistä tulee käydä ilmi henkilön nimi ja syntymäaika.

Jos velka ei ole maksettu ulosoton kautta, voit ilmoittaa velan maksamisesta suoraan luottotietoyhtiölle. Ohjeet ilmoittamiseen löydät luottotietoyhtiön sivuilta:
Asiakastiedon ohjeet
Dun & Bradstreet Finlnand Oy:n ohjeet

Jos maksu koskee protestoitua yrityssaatavaa, velkoja hoitaa maksun ilmoittamisen luottotietoyhtiölle automaattisesti.

Maksaminen ja maksuajasta sopiminen

Voinko saada laskulleni lisää maksuaikaa?

Pääsääntöisesti voimme myöntää laskullesi lisää maksuaikaa. Voit itse siirtää laskun eräpäivää kätevästi MyRopossa tai tarvittaessa olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Muistutus- ja perintävaiheessa olevan laskun osalta maksuajan pidennyksestä aiheutuva kulu on kuluttajilla enintään 5 € ja yrityksillä enintään 10 €, jos maksuaikaa pidennetään vähintään 14 vuorokautta.

Voinko sopia laskun maksamisesta erissä?

Useimmissa tapauksissa on mahdollista sopia kanssamme myös maksusuunnitelmasta, jossa sovitaan maksueristä ja aikataulusta. Voit tehdä maksusuunnitelman kätevästi MyRopossa, jossa saat henkilökohtaista neuvontaa chatin kautta. Tarvittaessa voit myös ottaa yhteyttä suoraan asiakaspalveluumme – varaudu kertomaan kirjeellä näkyvä asianumero.

Koko jäännössaatavan kattavan maksusuunnitelman laatimisesta aiheutuva kulu on kuluttajille enintään 20 €, 30 € tai 50 € ja yrityksille enintään 30 €, 45 €, 60 €, 75 € tai 5 €/erä saatavan tyypistä ja maksamattomasta summasta riippuen.

Maksoin laskun myöhässä – mitkä ovat seuraamukset?

Jos maksoit laskun myöhässä, siitä ei tule vielä maksuhäiriömerkintää. Saatat kuitenkin joutua maksamaan laskulle viivästyskorkoa, joka alkaa kertyä, kun laskulle asetettu eräpäivä ylittyy.

Ensimmäinen maksullinen maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä. Maksumuistutuksen kulu voi olla kuluttaja-asiakkaalle enintään 5 € / muistutus ja yritysasiakkaalle enintään 12 € / muistutus.

Jos perintätoimet on aloitettu ennen kuin maksu näkyy saajan tilillä, kirjeellä yksilöity kuluosuus tulee maksaa. Perintäkulut alkavat muodostua perintätoimien aloittamishetkellä, joten kun perintäkirje (maksuvaatimus) lähetetään, perintätoimenpiteet on jo aloitettu ja näin ollen kulut tulee maksaa.

Voit tarkistaa avoimien laskujesi tilanteen ja maksaa laskun kätevästi MyRopossa, jonne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla.

MyRopo-verkkopalvelu

MyRopo -palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla.

Laskuja voi hakea syöttämällä
– laskun numeron, maksuviitteen ja postinumeron, jotka löytyvät laskulta
– maksuvalvontakirjeen asianumeron ja MyRopo -tunnuksen, jotka löytyvät maksuvalvontakirjeestä

MyRopossa voit hoitaa laskuun, maksumuistutukseen ja perintään liittyviä asioita:
– maksaa
– siirtää eräpäivää
– jakaa maksun useampaan erään
– tarkastaa alkuperäisen laskun tiedot
– hakea laskuarkistosta maksettuja laskuja ja maksuvalvontakirjeitä
– ilmoittaa tilinumerosi liikamaksun palautusta varten
– valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asiaa puolestasi
– keskustella asiakaspalvelumme kanssa viestikeskuksen tai chatin kautta.

Jos tarvitset apua MyRopon käytössä, voit kysyä neuvoa palvelun chatissa: myropo.fi. MyRopossa sinua palvelee ChatBot 24/7 ja chat-asiakaspalvelijamme ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset).

****

Asiointi yrityksen tai yhdistyksen puolesta

Kun haluat asioida MyRopossa yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön puolesta, tarkistamme oikeutesi perusrekistereistä (kaupparekisteri, yritys- ja yhteisötietojärjestelmä ja yhdistysrekisteri) ja Suomi.fi-valtuusrekisteristä.

MyRopossa on mahdollista asioida, jos:

olet jossakin seuraavista perusrekisteritietoihin merkityistä rooleista: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen, elinkeinonharjoittaja, selvitysmies, isännöitsijä, päävastuullinen isännöitsijä, yhtiömies, hallituksen puheenjohtaja, hallituksen jäsen tai henkilö, jolla on yrityksen/yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus. Huomaa kuitenkin, että jos yritys on konkurssissa tai yritys ei ole toiminnassa, asiointi ei ole mahdollista.

olet saanut organisaation edustajalta asiointivaltuutuksen perintäasioiden hoitamiseen.

Näin pyydät asiointivaltuutusta perintäasioiden hoitamiseen MyRopossa
Jos asiointi MyRopossa ei ole mahdollista perusrekisteritietoihin merkityn roolin perusteella, voit pyytää sähköistä valtuutusta Suomi.fi-palvelu kautta (www.suomi.fi/valtuudet), jossa yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt voivat valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan asioita puolestaan. Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin.

Kun pyydät valtuuden hoitaa yrityksen laskutus- ja perintäasioita MyRopossa, valitse Suomi.fi-palvelun listauksesta valtuusasiaksi ”perintäasioiden hoitaminen”.
Jos sinulla on kysyttävää valtuutuksesta, otathan yhteyttä Digi- ja väestörekisterin asiakaspalveluun joko puhelimitse 0295 535 115 (arkipäivisin klo 9–15) tai sähköpostitse: organisaatiopalvelut@dvv.fi.

Osoitetietojen päivitys

Osoitteenmuutos
Jos laskulla on virheellinen osoite, ilmoitathan ajantasaiset osoitetietosi sekä laskuttajalle että Ropon asiakaspalveluun. Huomioithan, että jakeluyhtiölle tai maistraatille tekemäsi osoitteenmuutos ei aina välttämättä päivity laskuttajalle asti. Toimitamme kirjeet pääsääntöisesti siihen osoitteeseen, jonka laskuttaja on meille ilmoittanut.

Laskutustietojen muutos
Jos laskulla on virheellinen osoite, ilmoitathan ajantasaiset osoitetietosi sekä laskuttajalle että Ropon asiakaspalveluun.

Väärään osoitteeseen tullut kirje
Jos saat Ropon lähettämän kirjeen, joka on tarkoitettu jollekin muulle henkilölle (esimerkiksi edelliselle asukkaalle) voit ilmoittaa asiasta Ropon asiakaspalveluun, niin pääsemme selvittämään oikean osoitteen. Postisalaisuuden suojelemiseksi kirjettä ei saa avata.

Vaihtoehtoisesti voit myös palauttaa kirjeen jakeluyhtiön omien käytäntöjen mukaisesti. Voit tarkistaa jakeluyhtiön kirjekuoressa olevasta tunnuksesta.

Jos jakelijana on Posti, voit kirjoittaa lähetyksen päälle ”jaettu väärin” ja palauttaa sen lähimpään Postin kirjelaatikkoon.
Jos jakelijana on JYS, voit olla yhteydessä JYS:n asiakaspalveluun, josta saat maksuttoman palautuskuoren kirjeen palauttamista varten.
– Ropon palveluhinnasto sisältää tiedot keskeisistä muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyvistä kuluista, palvelumaksuista. Tutustu palveluhinnastoomme tästä »

Palveluhinnasto

Ropon palveluhinnasto sisältää tiedot keskeisistä muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyvistä kuluista ja palvelumaksuista.

Perinnän eteneminen: kuluttajat

Kuluttajaperinnän eteneminen

Perintäprosessit voivat vaihdella toimialakohtaisesti sekä riippuen siitä, onko saatava yksityisoikeudellinen vai suoraan ulosottokelpoinen. Perintätoimenpiteiden aikarajoista on kerrottu tarkemmin palveluhinnastossamme.



Eräpäivä
Jos maksat laskusi eräpäivään mennessä, asian käsittely päättyy siihen. Jos laskun maksu viivästyy, asiaa voidaan käsitellä sopimusrikkomuksena, josta seuraa vahingonkorvausvelvollisuus. Käytännössä tämä tarkoittaa oikeutta periä viivästyskorkoa myöhästyneelle maksulle. Viivästyskorko alkaa kertyä, kun asetettu eräpäivä ylittyy.

Vapaaehtoinen perintä

Maksumuistutus
– Vaikka viivästyskorko alkaa kertyä laskun eräpäivästä lähtien, ensimmäinen maksullinen maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä.
– Samasta laskusta voidaan muistuttaa useita kertoja, mutta maksullisten muistutusten välissä tulee olla aina vähintään 14 päivää. Maksumuistutuksen kulu voi olla enintään 5 € / muistutus.
– Jos maksumuistutuksen mukaista summaa ei ole maksettu muistutuksen eräpäivään mennessä, laskun perintä voidaan aloittaa.

Ensimmäinen perintäkirje: maksuvaatimus
– Perintätoimet aloitetaan aikaisintaan 14 päivän kuluttua maksumuistutuksen lähettämisestä.
– Ensimmäinen perintäkirje on nimeltään maksuvaatimus ja siitä aiheutuvat kulut ovat enintään 14 €, 24 € tai 50 € maksamattomasta summasta riippuen.
– Jos ensimmäisen maksuvaatimuksen mukaista summaa ei ole maksettu vaatimuksen eräpäivään mennessä, perintätoimet jatkuvat toisen perintäkirjeen lähettämisellä.

Toinen perintäkirje: maksuvaatimus
– Myös toinen perintäkirje on nimeltään maksuvaatimus ja se lähetetään aikaisintaan 14 päivän kuluttua ensimmäisen maksuvaatimuksen lähettämisestä.
– Toisesta vaatimuksesta aiheutuvat kulut ovat enintään puolet ensimmäisen vaatimuksen maksimikuluista, eli 7 €, 12 € tai 25 € maksamattomasta summasta riippuen.

Erääntyneen velan maksuajan pidennys ja maksusuunnitelma
– Useimmissa tapauksissa on mahdollista neuvotella erääntyneelle velalle lisää maksuaikaa tai tehdä sille maksusuunnitelma.

Oikeudellinen perintä

Kolmas perintäkirje: ilmoitus oikeudellisen perinnän harkinnasta
– Toisen maksuvaatimuksen jälkeen lähetetään ilmoitus oikeudellisen perinnän harkinnasta. Tämä kolmas perintäkirje on viimeinen mahdollisuus maksaa erääntynyt lasku sekä muistutus- ja perintätoimenpiteistä aiheutuneet kulut pois ennen mahdollista oikeudenkäyntiä.

Haaste
– Jos lasku, kertynyt viivästyskorko tai perintäkulut ovat perintätoimista huolimatta edelleen maksamatta, voidaan maksamattomasta osuudesta toimittaa haastehakemus käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
– Haastehakemuksen laatimisesta ja käsittelemisestä aiheutuvat kulut ovat 115 €, 145 € tai 175 € alkuperäisen laskun maksamattoman summan suuruudesta riippuen.
– Käräjäoikeuden toimittamassa haasteessa on yleensä 14 päivän määräaika, jonka sisällä haasteessa ilmeneviin vaatimuksiin tulee reagoida haasteessa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Tuomio
– Haastehakemuksen tarkoituksena on hakea velalle tuomio eli ulosottoperuste, jolloin perintätoimet jatkuvat ulosottoviraston toimesta. Jos haasteeseen ei reagoida käräjäoikeuden asettamassa määräajassa, käräjäoikeus voi ratkaista asian haastehakemuksen mukaisesti yksipuolisella tuomiolla. Tuomiosta aiheutuu maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
– Käräjäoikeuden tuomio on peruste sille, että velkaa voidaan periä ulosotossa. Velan siirtymisestä ulosottoperintään ilmoitetaan ulosottoviraston lähettämällä vireilletuloilmoituksella. Kirjeessä on velan perustietojen lisäksi maksutiedot ja ulosoton yhteystiedot. Jos ulosotto toteaa sinut varattomaksi, asia palautuu perintätoimistolle. Velka voidaan siirtää uudelleen ulosottoon, kunnes ulosottoperusteena toimiva tuomio vanhentuu 15-20 vuodessa.

Passiiviperintä
– Jos sinut on todettu ulosottoperinnässä varattomaksi, Ulosottoviranomainen voi maksuvarattomuusesteestä huolimatta pitää asiaasi vireillä passiivirekisterissä kahden vuoden ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että ulosotto voi aktivoitua automaattisesti uudelleen, jos sinulle ilmaantuu tuloja tai omaisuutta kahden vuoden sisällä maksuvarattomuusesteen merkitsemispäivästä.

– Tarkemmat tiedot keskeisistä muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyvistä kuluista ja palvelumaksuista löydät palveluhinnastostamme.

Perinnän eteneminen: yritykset

Yritysperinnän eteneminen

Perintäprosessit voivat vaihdella toimialakohtaisesti sekä riippuen siitä, onko saatava yksityisoikeudellinen vai suoraan ulosottokelpoinen. Perintätoimenpiteiden aikarajoista on kerrottu tarkemmin palveluhinnastossamme.

Yritysperintä-Ropo


Miten yrityksiä koskeva perintä eroaa kuluttajasaatavan perinnästä?
Kuluttajaperinnän käytännöt eroavat yrityssaatavien perinnästä prosessiltaan, toimenpiteiltään, laajuudeltaan ja huolellisuusvelvoitteiltaan.

– Yrityssaatavien kotiuttamisessa perintätoimien tehokkuus ja nopea aloitus ovat avainasemassa. Riski luottotappioihin on kuluttajalaskutusta suurempi mm. maksuvaikeuksissa olevan yrityksen konkurssimahdollisuuden vuoksi. Yritysperinnässä kulutaso on perintätoimien intensiivisyyden, mahdollisten lisätöiden ja korostuneen huolellisuusvelvoitteen myötä usein korkeampi.
– Erityisesti yrityssaatavien perintään tarkoitettu perintäkeino on trattaperintä.

Kaikissa perintätehtävissä ammattimaisen perijän on huomioitava velallisen oikeudet ja varmistettava, että perinnässä toimitaan huolellisesti.

Mikä on vakiokorvaus?

Perintälaissa on säädetty yrityssaatavia koskeva 40 euron vakiokorvaus. Vakiokorvaus voidaan periä heti, kun velasta voidaan periä viivästyskorkoa, eli käytännössä alkuperäisen laskun erääntymistä seuraavana päivänä. Velkojalla on myös oikeus saada korvausta muista perintäkuluista siltä osin, kuin niiden määrä ylittää vakiokorvauksen määrän.

Mikä on tratta?


Tratta (maksuvaatimuskirje)
Tratta on julkisuusuhkainen maksukehotus, jota käytetään yritysperinnässä. Lähtökohtaisesti tratta voidaan lähettää, jos sitä edeltävä maksumuistutus on maksamatta. Kun tratta maksetaan eräpäivään mennessä, ei maksamatonta trattaa merkitä luottotietorekisteriin (eli protestoida) eikä yritykselle aiheudu maksuhäiriömerkintää. Huomioithan, että jos lasku on maksettu edellisellä maksuvalvontakirjeellä, mutta samana päivänä kuin tratta on lähetetty, tratan lähettämisestä aiheutuneet kulut tulee myös maksaa

Tratan protestointi
Tratan osittainenkin maksamatta jättäminen voidaan protestoida joko julkisena tai hiljaisena. Tratan saa julkaista tai ilmoittaa merkittäväksi luottotietorekisteriin 14–60 päivän kuluttua sen lähettämisestä. Velallisen kanssa on kuitenkin mahdollista sopia kirjallisesti tai sähköisesti toisenlaisesta menettelystä. Protestointimerkintä rekisteröidään yrityksen tietoihin luottotietorekisteriin. Merkintä säilyy luottotiedoissa 3 tai 4 vuotta.

Jos kyseessä on hiljainen protestointi, sitä ei julkaista lehdissä. Julkisessa protestoinnissa maksuhäiriömerkintä julkaistaan Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Luottolista-lehdessä.

Velan maksaminen kahdeksan vuorokauden kuluessa tratan protestoinnista estää protestoinnin julkaisun. Maksetusta protestoinnista ilmoitetaan suoritusmerkintä luottorekisterin ylläpitäjälle maksun saapumista seuraavien työpäivien aikana. Maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekisteristä 30 päivän kuluttua siitä hetkestä, kun rekisterinpitäjälle on tullut tieto velan maksusta.

Tarkemmat tiedot keskeisistä muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyvistä kuluista ja palvelumaksuista löydät palveluhinnastostamme.

Perintäkulut

Mikä on viivästyskorko ja miten se lasketaan?

Laskuttajalla on oikeus periä viivästyskorkoa myöhästyneelle maksulle. Viivästyskorko alkaa kertyä, kun laskulle asetettu eräpäivä ylittyy. Jos viivästyskorosta ei ole sovittu, on viivästyskorko korkolain mukaisesti kuluttaja-asiakkaille 11,5 % ja kaupallisiin sopimuksiin sovellettaessa 12,5 %. Korkeampaa viivästyskorkoa sovelletaan yritykseltä toiselle tai viranomaiselta yritykselle suoritettaviin maksuihin. Suomen Pankki vahvistaa viivästyskorot puolen vuoden välein.
Viivästyskorko voi perustua myös sopimukseen, jolloin viivästyskoron määrä voi poiketa edellä mainitusta.

Mihin perintäkulut perustuvat?

Ropon perintäprosessit noudattavat aina voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hyvää perintätapaa. Laki saatavien perinnästä (513/1999) säätää erääntyneen saatavan perinnästä, perintäkulujen enimmäismääristä sekä perintään liittyvistä, velkasuhteen osapuolten asemaan vaikuttavista muista seikoista. Hyvän perintätavan mukaista toimintaa ohjaavat myös Kuluttajansuojalaki ja Kuluttajaviraston hyvän perintätavan periaatteet.

Perintäkulut pohjautuvat vapaaehtoisessa perinnässä tehtyihin toimenpiteisiin, kuten esimerkiksi maksumuistutusten ja perintäkirjeiden (maksuvaatimusten) lähettämiseen sekä maksuaikaneuvotteluihin.

Perintäkulujen määrä riippuu siitä, kuinka pitkälle perintä on edennyt sekä siitä, minkä kokoisesta ja -tyyppisestä laskusta on kyse. Perintälain mukaan velallisen on korvattava velkojalle perinnästä aiheutuneet kohtuulliset kulut riippumatta siitä, periikö velkaa laskuttaja itse vai perintäyhtiö laskuttajan puolesta.
Jos perintätoimet on aloitettu ennen kuin maksu näkyy saajan tilillä, kirjeellä yksilöity kuluosuus pitää maksaa. Perintäkulut alkavat muodostua perintätoimien aloittamishetkellä, joten kun saat perintäkirjeen (maksuvaatimus) itsellesi, perintätoimet on jo tehty ja näin ollen kulut tulee maksaa.

Palveluhinnastostamme saat tiedot keskeisistä muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyvistä kuluista ja palvelumaksuista.

Ropo yrityksenä

Mikä on Ropo?

Ropo auttaa asiakasyrityksiään yhtenäistämään ja virtaviivaistamaan laskutustaan. Palvelukokonaisuudesta riippuen Ropo hoitaa yritysten laskujen välityksen, muistuttamisen ja laskujen perinnän. Palveluumme kuuluu myös maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu, jossa käytössä on myös itsepalvelukanava MyRopo.
Ropo on Pohjoismaiden markkinajohtaja, jolla on toimintaa Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Päätoimipisteemme sijaitsee Kuopiossa, Suomessa. 

Olen kiinnostunut Ropon palveluista

Jos haluat tietää lisää meistä ja yrityksille suunnatuista palveluistamme tutustu tarjontaamme Palvelut-sivuilla. Yhteydenotto myyntipalveluumme käy kätevimmin sivujemme oikeassa reunassa olevalla yhteydenottolomakkeella tai ottamalla suoraan yhteyttä: p. 030 688 6553myynti@ropo.com.

Ropon palvelut

Ropo One -ratkaisut – Tehostetusta hallinnasta täysautomaatioon 

Ropon palvelumoduulinen sisältö ja integraatiotaso:

Ropo OneTM Connect 
– Monikanavainen laskujen välitys 
– Maksumuistutukset ja laskujen perintä 
– Myöhästyneisiin maksuihin liittyvä asiakaspalvelu 
– Ropo OneView: näkymä laskujen välitykseen ja perintään 

Ropo OneTM Unify 
– Monikanavainen laskujen välitys 
– Integroitu myyntireskontra 
– Integroitu muistutus- ja perintäprosessi 
– Laskuihin ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvä asiakaspalvelu 
– Ropo OneView: näkymä laskutukseen, myyntireskontraan ja perintään 

Ropo OneTM Embed 
– Monikanavainen laskujen välitys 
– Integroitu myyntireskontra 
– Kirjanpito 
– Integroitu muistutus- ja perintäprosessi 
– Laskuihin ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvä asiakaspalvelu 
– Ropo OneView: näkymä laskutukseen, myyntireskontraan ja perintään
Jos haluat tietää palveluistamme tarkemmin, tutustu kunkin palvelumoduulin yksityiskohtaiseen esittelyyn ja lisäpalveluihimme tästä.

Ropo One -käyttötuki sopimusasiakkaille/laskuttajille (ma–pe klo 9–14)
p. 030 688 6560, support.suomi.ropo.com

Ropo One™ -käyttöohjeet
Löydät käyttöohjeet Ropo One™:n oikean yläreunan kysymysmerkki-ikonin takaa.

Sähköiset laskut

Miten saan laskuni e-laskuna / suoramaksuna?

E-laskusopimus

E-lasku lähetetään sähköisesti suoraan omaan verkko- tai mobiilipankkiisi, jossa laskun tiedot loppusummineen ja viitenumeroineen ovat valmiina. Sinun täytyy ainoastaan tarkistaa ja hyväksyä maksu.

Voit tilata e-laskun suoraan omasta verkko- tai mobiilipankistasi, jossa pääset selaamaan e-laskupalvelua tarjoavia laskuttajia ja tekemään e-laskusopimuksen. Tilaus tehdään kunkin laskuttajan osalta erikseen.

Tilauksen yhteydessä sinulta pyydetään tunnistetiedot, joita voivat olla esimerkiksi asiakasnumero tai viitenumero. Löydät nämä tiedot helpoiten uusimmasta laskustasi. Tilausta tehdessäsi päätät, miten haluat laskusi maksaa – aina automaattisesti, automaattisesti tiettyyn summaan asti tai vahvistuksesi jälkeen.

Tilattuasi e-laskun, laskut ilmestyvät suoraan verkko- tai mobiilipankkiisi hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Kun olet saanut e-laskun, näet ilmoituksen uudesta laskusta palvelusi etusivulla. Pankistasi riippuen voit saada ilmoituksen uusista tulleista e-laskuista myös sähköpostilla tai tekstiviestillä. E-laskutilauksen jälkeen et saa enää paperilaskuja.
Tarkemmat ohjeet e-laskusopimuksen tekemiseen löydät oman pankkisi verkkosivuilta.

Suoramaksusopimus

Jos et käytä verkko- tai mobiilipankkia, voit ottaa käyttöösi suoramaksupalvelun oman pankkisi asiakaspalvelun kautta. Suoraveloituksessa pankki maksaa laskun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.

Miten laskun sähköiset toimituskanavat toimivat?

Ottamalla käyttöön digitaalisen postilaatikon, saat niissä mukana olevien yritysten laskut suoraan palveluun ja voit hoitaa maksut sovelluksen kautta suoraan omalta pankkitililtäsi. Digitaalinen postilaatikko toimii myös kätevänä asiakirja-arkistona.
Tarkemmat ohjeet löydät palveluntarjoajan omilta verkkosivuilta.

Ropo toimittaa laskut suoraan seuraaviin palveluihin:
– Kivra (www.kivra.fi)
– OmaPosti (www.omaposti.fi)

Sähköiset muistutukset

Sähköiset maksumuistutukset

Sähköiset maksumuistutukset voidaan lähettää samaan kanavaan, johon alkuperäinen laskukin on toimitettu. Ropon kautta sähköisiä muistutuksia voidaan lähettää e-laskuna, verkkolaskumuistutuksena, sähköpostilla ja Kivra-muistutuksena. 

– Jos sähköinen maksumuistutus ei mene perille, siirtyy se automaattisesti paperitulostukseen. 
– Voit halutessasi siirtyä sähköisestä muistutuksesta takaisin paperiseen muistutukseen ilmoittamalla asiasta Ropon asiakaspalveluun. 
– Jos alkuperäinen lasku on lähetetty paperikirjeenä, myös maksumuistutus lähetetään paperikirjeenä.

Sähköiset muistutukset laskujen maksamisessa – helposti, nopeasti ja ympäristöystävällisesti

– jos laskun maksu unohtuu, saat siitä kätevästi ilmoituksen samassa kanavassa, jossa olet saanut alkuperäisen laskunkin.
– saapuu perille paperikirjettä nopeammin, jolloin maksamattomaan laskuun voidaan reagoida välittömästi.
– auttaa vähentämään virheitä, kun tietoja ei tarvitse syöttää manuaalisesti.
– ympäristöystävällisempi vaihtoehto verrattuna perinteiseen paperilla lähetettävään maksumuistutukseen, koska se vähentää paperinkulutusta, postituksen aiheuttamia päästöjä, jätteiden määrää ja energiankulutusta.

Perintäkirjeet lähetetään Ropolla toistaiseksi postitse, mutta kehitämme parhaillaan mm. maksuvaatimusten sähköistämistä.

Sähkön- tai vedenjakelun katkaisu

Minulla on vaikeuksia maksaa sähkö- tai vesilasku – miten toimin?

Jos sähkön- tai vedenjakelu on keskeytynyt/keskeytymässä maksamattoman laskun vuoksi, on tärkeää hoitaa maksu kuntoon viipymättä tai sopia maksusta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa maksujärjestelyjä päästään tekemään, sen parempi.

Helpoin ja nopein tapa hoitaa maksuasioita on käyttää MyRopo-verkkopalveluamme. MyRopo on itsepalvelukanava, jossa saat apua asiakasneuvojiltamme viestikeskuksen sekä chatin kautta. Verkkopalvelussamme voit tarkistaa laskusi tilan, maksaa tai tehdä maksujärjestelyitä kuten eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia. Voit myös vahvistaa paloturvallisuuden sähköjen jälleenkytkentää varten.

MyRopoon kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: myropo.fi. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla. MyRopossa voit lähettää viestin suoraan laskunäkymästä tai ottaa yhteyttä chatin kautta. Chat-asiakaspalvelijamme palvelevat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset), ja lisäksi ChatBot on apunasi 24/7.

Maksamattomista laskuista lähetetään ensin maksumuistutus. Jos lasku on maksumuistutuksesta huolimatta edelleen maksamatta, etenee avoin lasku perintään. Ennen sähkön/veden katkaisua lähetämme vielä katkaisuvaroituksen.

Jos hoidat maksun kuntoon katkaisuvaroituksen eräpäivään mennessä, asian käsittely päättyy. Jos laskun ja viivästyskulujen maksaminen on edelleen mahdotonta, ota välittömästi yhteyttä sopiaksesi maksujärjestelyistä. Oikeat yhteystiedot löydät aina laskun, maksumuistutuksen tai perintäkirjeen yhteystiedoista.

Huomioithan, että jos et maksa laskua katkaisuvaroituksen jälkeenkään, katkaisutoimenpiteet voidaan aloittaa ilman erillistä ilmoitusta sopimusehtojen mukaisesti.

Turvallinen asiointi ja huijausviestit

MyRopossa asioit turvallisesti sähköisen tunnistautumisen kautta

MyRopo-verkkopalvelussa voit asioida turvallisesti sähköisen tunnistautumisen kautta. Palvelu kattaa laajasti kotimaiset verkkopankit, joiden tunnuksilla voit tunnistautua ja hoitaa maksuasioita itsellesi sopivana ajankohtana 24/7. Kirjautuminen tapahtuu osoitteessa: myropo.fi.

MyRopon viestikeskuksen avulla voit helposti lähettää ja vastaanottaa verkkoviestejä sekä asiakirjoja suojatusti Ropon loppuasiakaspalvelun kanssa. MyRopon chatissa saat myös henkilökohtaista neuvontaa, joten voit opastetusti hoitaa maksuasiasi kuntoon helposti ja nopeasti yhdellä kertaa.

Saitko Ropon nimissä epäilyttävän viestin?

Jos epäilet saaneesi Ropon nimissä lähetetyn huijausviestin, voit aina varmistaa viestin aitouden Ropon asiakaspalvelusta. Yhteystiedot löydät osoitteesta Jos sähköposti- tai tekstiviestissä viitataan asioihin, joista sinulla ei ole tietoa tai viesti vaikuttaa muuten epäilyttävältä, kehotamme erityiseen tarkkuuteen viestien liitteitä tai linkkejä avatessa.

Valtuutus toisen henkilön puolesta

Voinko hoitaa perintälaskuja toisen henkilön puolesta?

Voit hoitaa laskuihin ja perintäasioihin liittyviä asioita toisen henkilön puolesta, jos olet saanut siihen valtuutuksen.

Kätevin tapa laskukohtaisen valtuutuksen toimittamiselle on MyRopo, jossa valtuuttaja voi hoitaa asian itse vaivattomasti kirjautumalla palveluun omilla verkkopankkitunnuksilla.

Valtuuttaminen onnistuu myös puhelimitse p. 09 856 080 45 tai kirjepostilla (Ropo, PL 25, 70101 Kuopio).

Velkasaldo

Kuinka paljon olen velkaa?

Avoimien laskujesi tilanteen voit tarkistaa kätevästi MyRopossa, jonne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: myropo.fi. Jos hoidat yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön asioita, oikeutesi tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla. MyRopossa voit myös maksaa laskusi.

Voit tilata velkasaldotodistuksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Yhteenvedon voi tilata kerran vuodessa veloituksetta. Useammin tilattuna veloitamme tilauksesta käsittelykulun.

Tarkemmat tiedot kuluista ja palvelumaksuista löydät palveluhinnastostamme.

Yhteystiedot


Henkilökohtaista palvelua maksuasioissa saat MyRopon viestikeskuksen ja chatin kautta tai puhelimitse. Oikean puhelinnumeron löydät aina laskun, maksumuistutuksen tai perintäkirjeen yhteystiedoista.

Laskun sisältöön, sopimukseen, laskutuskauteen tai vielä saapumattomaan laskuun liittyvissä asioissa, olethan yhteydessä omaan palveluntarjoajaasi.

– Jos asioit laskun saajana (henkilö/yritysasiakas), ota yhteyttä asiakaspalveluumme: p. 09 856 080 45
– Jos asiasi koskee sähkö- tai vesilaskua, ota yhteyttä: p. 09 2315 0433

Asiakaspalvelumme aukioloajat:

Kuluttajat:
– Maksuneuvonta: ma-pe klo 8–20 (laskuihin liittyvät asiat)
– Maksuvalvonta: ma-pe klo 8–18 (muistutus- ja perintäkirjeisiin liittyvät asiat)

Yritykset:
– Maksuneuvonta ja -valvonta: ma-pe klo 8–17

MyRopo-itsepalvelukanava 24/7: myropo.fi
– Online-asiakaspalvelu: ChatBot 24/7
– Chat-asiakaspalvelijat ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset)

Huom! Jos kysymyksesi koskee muistutus- ja perintätoimenpiteisiin liittyviä kuluja ja palvelumaksuja, voit tarkistaa tiedon palveluhinnastostamme.

****

Jos asioit laskuttajana, ota yhteyttä asiakastukeen: p. 030 688 6560 (ma-pe klo 9-14).

*****
Puheluiden hinnat