Kiitos mielenkiinnostasi Ropon perintälaki-
webinaariin 2.3.2022
Tallenne, esitysmateriaali ja Q&A
Kiitos mielenkiinnostasi 2.3.2022 järjestettyyn Ropon perintälakiwebinaariin, joka keskittyi 1.5.2022 uudistuvan perintälain keskeisiin muutoksiin ja vaikutuksiin perintäprosesseissamme.
Tältä sivulta löydät webinaarin videotallenteen, esitysmateriaalin (pdf) sekä Q&A-osion, jossa on vastauksia webinaarissa esitettyihin kysymyksiin.
Toivomme, että annat meille webinaarista palautetta ja esität kysymyksiä, jos jokin asia jäi vielä askarruttamaan. Voit myös aina olla yhteydessä omaan yhteyshenkilöösi Ropolla tai palveluneuvontaamme – autamme sinua mielellämme.
Webinaarin videotallenne
Webinaarin Q&A
Alla olevaan osioon olemme koonneet vastauksia webinaarissa esitettyihin kysymyksiin.
Jos jokin asia jäi vielä askarruttamaan, voit laittaa kysymyksesi tällä lomakkella. Muistathan jättää myös yhteystietosi, niin voimme palata asiaan.
Saako kahden erillisen maksumuistutuksen kulut yritykselle olla edelleen yht. 12 €, kuten aiemmin, vai 2 x 12€?
Miten maksuvaatimuskulut eroavat ammattiperijän/velkojan itsensä tekemänä?
Millaisia vaatimuksia uusi laki edellyttää yritysten maksuvalvontakirjeiden sisällöltä?
1) velkojan nimi ja osoite;
2) saatavan peruste;
3) eriteltyinä saatavan pääoma, korko, viivästyskorko ja perintäkulut;
4) vaadittu kokonaissumma;
5) kenelle, miten ja milloin saatava on maksettava;
6) velallisen mahdollisuus esittää huomautuksia saatavan määrästä ja perusteesta sekä missä ajassa huomautukset on esitettävä; jos perittävänä on suoraan ulosottokelpoinen saatava, maksuvaatimuksessa on ilmoitettava velalliselle sellaisen saatavan perinnässä käytettävissä olevat oikeussuojakeinot sekä mahdollisuus hakea maksulykkäystä;
7) kenelle huomautukset on esitettävä; jos perittävänä on julkisyhteisön saatava, maksuvaatimuksessa on erikseen selvästi ilmoitettava myös sen julkisyhteisön perintää hoitavan yksikön tai henkilön yhteystiedot, jolle velallinen voi tehdä saatavaa ja perintää koskevat huomautuksensa.
Jos velkojasta käytetään eri nimeä kuin saatavan perusteena olevassa sopimuksessa tai muussa toimessa, maksuvaatimuksessa on ilmoitettava myös velkojasta alun perin käytetty nimi. Siirrettyä saatavaa perittäessä maksuvaatimuksessa on ilmoitettava myös alkuperäisen velkojan nimi.
Jos maksuvaatimuksessa ei ole mainittu korkojen laskentaperusteita, velalliselle on ilmoitettava, että hänellä on oikeus pyynnöstä saada selvitys korkojen määräytymisestä.
Muuttuuko kuluttajaperinnän euromääräinen sääntely uuden perintälain myötä? Onko kuluttajalta vaadittava maksumuistutus edelleen 5€?
Kuuluuko maksumuistutuksen jälkeen lähetetty sähköposti, jossa kerrotaan liittymän ”sulku-uhasta”, sähköisen perinnän piiriin?
Pysyvä laki ei sinänsä aseta estettä, että velkoja olisi velalliseen yhteydessä myös muilla asiallisilla tavoilla, vaikkapa sähköpostitse. Mainitunlainen sähköpostilähestyminen voidaan kuitenkin tulkita perintälain mukaiseksi perintätoimeksi, Jos sen tarkoituksena on saada velallinen vapaaehtoisesti suorittamaan erääntynyt velkojan saatava. Tällöin velkojan on otettava huomioon muun ohella perintälaissa säädetyt sekä kuluttaja-asiamiehen hyvän perintätavan ohjeella linjatut hyvän perintätavan vaatimukset. Näistä seuraa muun muassa, että jos velalliselle annetaan tietoja maksun laiminlyönnin seuraamuksista, on niiden oltava totuudenmukaisia. On hyvä huomata, että webinaarissa viitatut sähköisen lähettämisen edellytykset koskevat ensi sijassa toimia, jotka laki edellyttää ammattiperijän lähettäessä maksuvaatimuksen, tratan tai sitä edeltävän maksumuistutuksen.
Jos yrityssaatava ei mene verkkolaskuna, tuleeko myös yritysvelalliselta saada 12 kk:n välein suostumus maksuvalvontakirjeiden sähköiseen lähettämiseen?
Mitkä ovat ne vaadittavat edellytykset, joilla sähköpostilla lähetetty maksumuistutus katsotaan tulleen vastaanotetuksi?
Sähköpostia käytettäessä trattaa edeltävän maksumuistutuksen lähettämiseen edellytetään velalliselta erillistä vahvistusta siitä, että tämä on vastaanottanut tuon trattaa edeltävän muistutuksen, ellei velalliselle samalla myös lähetetä toista viestintäkanavaa, kuten tekstiviestiä, käyttäen erillistä ilmoitusta muistutuksen lähettämisestä sähköpostilla. Vahvistus vastaanottamisesta voidaan katsoa saadun myös esimerkiksi, jos velallinen on vastannut lähettyyn sähköpostiviestiin tai on ottanut muutoin yhteyttä viestin lähettäjään ja ilmaissut saaneensa tiedon lähetetystä sähköisestä maksuvaatimuksesta. Sähköpostiviestiin on mahdollista sisällyttää lisäksi esimerkiksi erillinen vahvistuslinkki (verkkolinkki), jonka avaamalla vastaanottaja vahvistaa lähettäjälle saaneensa tiedon lähetetystä viestistä.
Sääntelyn ollessa hivenen monimutkaista suositamme, että velkoja antaa myös muistutuksen lähettämisen ammattiperijän tehtäväksi.
Jos asiakas on suostunut sähköiseen lähettämiseen, täytyykö velkojan pystyä ”todentamaan” esim. lukukuittauksella, että maksumuistutus on saatu/avattu/luettu?
Erääntyneestä saatavasta muistuttaminen voi siis tapahtua trattaperinnän ulkopuolella paitsi kirjallisesti myös suullisesti. Myöskään toimittamistapavaatimuksista ei ole maksumuistutusten osalta erikseen säädetty. Maksumuistutuksen toimittaminen voi siten tapahtua esimerkiksi tekstiviestitse tai sähköpostitse velallisen velkojalle ilmoittamaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen, jos velallisen ja velkojan välillä on sovittu kyseiseen sopimussuhteeseen liittyvien tiedonantojen toimittamisesta tällä tavalla. Samoin kuluttaja-asiamies on linjauksessaan ”Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä 2/2014” suosittanut kuluttajalle lähetettävästä maksullisesta maksumuistutuksesta, että se voidaan lähettää myös sähköisesti, esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä, jos tällaista yhteydenpitotapaa on velkojan ja velallisen kesken käytetty (sopimussuhde on syntynyt sähköisesti) tai siitä on erikseen sovittu.
Mainittuun ei olisi tulossa merkittävää muutosta pysyvällä lailla, vaan velkoja voisi toimittaa muut kuin trattaa edeltävät maksumuistutukset kuluttaja- ja yritysperinnässä edellä kuvatun nykytilan mukaisesti.
Ehdotetun pysyvän lain mukaan käytettäessä muuta pysyvää lähetystapaa, kuten sähköistä lähetystapaa, perintätoimintaa ammattimaisesti harjoittavan tulee riittävällä huolellisuudella varmistaa, että maksuvaatimus on tosiasiassa saavuttanut velallisen. Tämä velvollisuus koskee lähtökohtaisesti vain ammattiperijän lähettämää maksuvaatimusta.
Näin ollen pääsääntönä on, että velkojan omalle maksumuistutukselle ei ole asetettu tällaista velvollisuutta riittävällä huolellisuudella varmistaa, että muistutus on tosiasiassa saavuttanut velallisen, vaan velkoja voi lähettää muistutuksen tässä vastauksessa aiemmin kuvatusti. Poikkeuksena on trattaa edeltävä määrämuotoinen maksumuistutus. Velkojan lähettäessä tuon muistutuksen sähköisesti hänen on riittävällä huolellisuudella varmistettava, että se on tosiasiassa saavuttanut velallisen. Jos tällöin käytetään esimerkiksi sähköpostia, edellytetään velalliselta erillistä vahvistusta siitä, että tämä on vastaanottanut muistutuksen, ellei velalliselle samalla myös lähetetä toista viestintäkanavaa, kuten tekstiviestiä, käyttäen erillistä ilmoitusta mainitun muistutuksen lähettämisestä sähköpostilla.
Sääntelyn ollessa hivenen monimutkaista suositamme, että velkoja antaa myös muistutuksen lähettämisen ammattiperijän tehtäväksi.
Lähettääkö Ropo muistutuksia jatkossa sähköisesti, vai menevätkö edelleen postitse?
Jos asiakkaalla ei ole verkkolaskuosoitetta, pitääkö laskuttajan kysyä mihin laskutustapaan asiakas suostuu, jos lasku lähetetään kirjeenä tai sähköpostilla?
Uusi perintälaki pyrkii sujuvoittamaan maksuvalvontakirjeiden sähköistä lähettämistä ja tähän tavoitteeseen sisältyy edellytyksiä mm. suostumuksesta sähköiseen lähettämiseen.