Vastuullisuus ja asiakaslähtöinen laskutustapa ovat toimintamme kulmakiviä. Huolehdimme siitä, että maksuasioiden hoitaminen on asiakkaille aina mahdollisimman helppoa ja kehitämme alan toimintatapoja tiiviissä yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa.
Valmistaudumme parhaillaan EU:n kestävyysraportointidirektiivin raportointivaatimuksiin, jotka Ropon osalta astuvat voimaan vuoden 2025 alussa. Tulemme päivittämään vastuullisuusstrategiaamme ja -raporttiamme mm. kaksoisolennaisuusanalyysin perusteella. Vastuullisuusstrategiamme päivittämisen yhteydessä myös vastuullisuussivumme ja Hyvä laskutustapa -linjauksemme uudistuvat.
Ropon hyvä laskutustapa
Osana vastuullisuustyötämme kehitämme laskutusprosessejamme jatkuvasti, jotta voimme tarjota aina parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Meille hyvä laskutustapa tarkoittaa asiakkaidemme ja asiakkaidemme asiakkaiden raha-asioista välittämistä, reiluutta, joustavuutta, ihmislähtöisyyttä ja loputonta kannustusta maksuasioiden hoitamiseen. Hyvä laskutustapa ohjaa paitsi Ropon palvelutuotantoa myös asiakkaillemme rakennettuja prosesseja.
Tänä vuonna olemme tuoneet palveluumme sähköiset muistutukset, jotka edistävät vihreää siirtymää ja sujuvoittavat maksuasioiden hoitamista. Sujuvampaa asiointia tukee myös toukokuussa uudistunut MyRopo-verkkopalvelu, jossa maksuasioita voi hoitaa itsenäisesti entistäkin kätevämmin.
Kehitämme alan toimintatapoja tiiviissä yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa. Jatkuva vuoropuhelu on tärkeää, sillä säädökset ja ohjeet tarkentuvat aika ajoin, ja niihin voi toisinaan liittyä tulkinnanvaraisuuksia. Viimeisimpänä uudistuksena olemme pidentäneet maksuaikaa kuluttajaperinnässä, jossa maksuajan tarvetta on lisännyt mm. postinjakelun hidastuminen. Aikarajoja on tarkastelu myös Kuluttajasuojaviranomaisen (KKV) kanssa, joka on tarkentanut oheistustaan mm. hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä -linjauksessaan. Tutustu muistutus- ja perintäprosesseihimme.
Lue lisää: