Meille hyvä laskutustapa tarkoittaa asiakkaidemme ja asiakkaidemme asiakkaiden raha-asioista välittämistä, reiluutta, joustavuutta, ihmislähtöisyyttä ja loputonta kannustusta maksuasioiden hoitamiseen. Asiakaslähtöinen laskutustapa tarkoittaa myös vastuullisuutta, johon liittyy tiivis yhteistyö lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa.
Jatkuva vuoropuhelu lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa on tärkeää, sillä säädökset ja ohjeet tarkentuvat aika ajoin, ja niihin voi toisinaan liittyä tulkinnanvaraisuuksia. Jos valvovan viranomaisen linjauksiin tulee muutoksia, reagoimme niihin aina välittömästi.
Viimeisin muutos muistutus- ja perintäprosesseihimme tehtiin yhdessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kanssa, joka on tarkentanut ohjeistustaan mm. hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä -linjauksessaan. KKV:n kanssa käytyjen keskusteluiden myötä pidensimme kesällä 2024 toimenpiteiden välistä aikarajaa kuluttajien osalta siten, ettei lähettämispäivää enää lasketa mukaan perintätoimien väliseen vähimmäisaikarajaan, vaan 14 päivän maksuehto lasketaan jakeluun jättämisestä.
Samalla muutimme prosessiamme siten, että maksuaika lasketaan jakelutavan mukaan määritetystä vastaanottoajasta, mikä takaa vähintään 10 päivän maksu- ja huomautusajan jakelutavasta riippumatta.
Näillä muutoksilla olemme voineet parantaa asiakaskokemusta entisestään ja huolehtia siitä, että muistutus- ja perintäprosessimme noudattavat paitsi ajantasaista lainsäädäntöä myös hyvää perintätapaa.
Asiakaskokemuksen kehittäminen keskiössä
Osana vastuullisuustyötämme kehitämme jatkuvasti myös asiakaspalveluamme, jotta maksuasioiden hoitaminen olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Viimeisimpänä uudistuksena toimme keväällä uudistuneeseen MyRopo-verkkopalveluumme viestikeskuksen, jonka avulla asiakkaamme voivat lähettää ja vastaanottaa verkkoviestejä sekä asiakirjoja suojatusti Ropon loppuasiakaspalvelun kanssa. Uudistuksen myötä asiakkaamme löytävät maksamiseen liittyvät viestit ja palvelut kätevästi yhdestä paikasta.
Jatkuva asiakastyytyväisyyden seuranta ja palautteen kerääminen ovat keskeisessä osassa palveluidemme kehittämisessä ja asiakaskokemuksen parantamisessa. Käynnistämme marraskuun aikana vuosittaisen yrityskuva- ja asiakaskokemustutkimuksen, jonka avulla selvitämme, millaisia mielikuvia Ropon asiakaspalvelun ja maksuneuvonnan kanssa asioineilla asiakkailla on ja miten asiakkaat kuvaavat asiakaskokemustaan. Esittelemme tutkimuksen tulokset niiden valmistuttua kotisivuillamme.
Asiakaskokemuksen kehittäminen ja digitalisaation edistäminen ovat asiakaspalvelussamme aina toiminnan keskiössä. Jos haluat kuulla asiasta lisää, voit osallistua 4.12. järjestettävään teemawebinaariimme, jossa kerromme mm. asiakaspalvelun laadun ylläpitämisestä ja kehittämisestä, Ropon uusien työkalujen ja teknologioiden roolista asiakaskokemuksessa, sekä monikanavaisuuden ja tekoälyn tuomista hyödyistä. Webinaari on suunnattu kaikille laskuttaja-asiakkaillemme ja palveluistamme kiinnostuneille yrityksille – voit ilmoittautua mukaan kotisivuiltamme.
Lue lisää: